گردشگری کلید توسعه پایدار روستاها

رئیس انجمن بومگردی مازندران گفت:  سهم مازندران از اعتبارات  بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ ، مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که در بخش اقامتگاه بوم‌گردی ۶٠ نفر متقاضی در استان مازندران به بانک ها معرفی شدند و تنها ۷ میلیارد تومان جذب شده که از این‌مقدار هم  ۴ میلیارد تومان در  بهشهر جذب شد.

روح الله فرقانی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرق مازندران در سخنانی با اشاره به اینکه گردشگری کلید توسعه پایدار روستاهاست، اظهار کرد: جای جای مازندران دارای شرایط گردشگری است و شرق مازندران با دارا بودن شرایط بکر و گردشگری و سوغات و هنرمندان و زیست بوم‌ بکر در منطقه دارای شرایط خاص است.
وی افزود: ارتقا اقتصاد گردشگری  استان با قوت در دستور کار است و در گردشگری مسیر نو پیش رو است اما با نسخه قدیمی نمی شود گردشگری را نجات داد.

فرقانی با بیان اينكه سرمایه‌گذاران  گردشگری در بخش استعلامات دچار مشکل هستند و مجوز ها تایید محور است ، خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری و در اداره گردشگری مشکل خاصی وجود اما در ادارات دیگر دچار چالش می شویم.

رییس انجمن بومگردی مازندران یادآور شد: درگاه مجوز ملی به کار گردشگری نمی آید و باید مشکلات برطرف شود که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران گردشگری به دلیل بروکراسی های اداری، از این مساله خارج و به سمت دلالی می روند.
وی گفت: سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و جنگلداری مخالف گردشگری هستند و با توجه به اینکه پیش بینی شده که گردشگران در بعد از کرونا تا پایان سال ۱۴۰۲ به سمت کشورهای مقصد و هدف گردشگری روانه شوند و این تعداد افزایش یابد، باید دید که آیا ما برای این روز  آماده ایم.
فرقانی افزود: متاسفانه در مازندران اقامتگاه نداریم و ۶۳ هتل و ۴۰۰ اقامتگاه  فعلی جوابگوی خیل عظیم گردشگران نیست و تنها می توانیم  ۵۰ هزار نفر را اقامت دهیم و باید بحث اقامتی جدی گرفته شود و در این بخش اقامتگاه خارج از بافت نداریم که‌نیاز است و باید مجوز اقامتگاهدر خارج از بافت صادر شود که در اینصورت انقلابی در گردشگری خواهیم داشت.

وی با بیان اينکه چالش گردشگری فراوان است، یادآور شد: قوانینی در صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب شد اما در بسیاری از موارد اجرایی نشد و نبود انجمن یکپارچه صنایع دستی مشکلی است که صنعتگران این بخش با آن مواجه هستند و همچنین بیمه فعالان گردشگری به صورت‌ آزاد محاسبه می شود و در بخش تعرفه های اب، برق و گاز و سوخت و عوارض و تسهیلات با مشکل مواجه ایم و انتظار داریم قانون اجرا شود.
به گفته فرقانی، در بحث تسهیلات بودجه تسهیلات گردشگری ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود که ۱۷۰ میلیارد تومان سهم مازندران و ۷۰ میلیارد در قالب ۶۰ طرح به بانک‌های عامل ارائه شد که ۷ میلیارد جذب شد و ۴ میلیارد در بهشهر بود که امیدواریم در توزیع عادلانه و هدفمند گردشگری حمابت شود.
وی گفت: با فعال کردن گردشگری در ۳ هزار و ۷۰۰ وستای مازندران می توان نقش مهمی در  اشتغال، مهاجرت معکوس  و توسعه پایدار روستاها و رفع بیکاری ایفا کرد و باید در این بخش با دغدغه بیشتری وارد عمل شد.