کاهش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی ابتلا به امیکرون در مراکز درمانی

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی ابتلا به امیکرون در مراکز درمانی بر اساس مشاهدات میدانی خبر داد.

دکتر مسعود مردانی روز یکشنبه افزود: موارد بستری بر اثر ابتلا به امیکرون نیز در مراکز درمانی رو به کاهش است، اما بیمارانی که از یکماه قبل در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، بدحال بوده و وضعیت خوبی ندارند.

وی اظهار داشت: علت مرگ و میر بالای روزانه در کشور که سه رقمی است، به دلیل وجود بیماران بدحال در بخش مراقبت های ویژه بوده که جان خود را از دست می دهند.

اکنون از پیک این سویه خارج شده ایم و امیکرون در حال کنترل است
مردانی درباره علت کاهش ناگهانی تعداد شهرهای قرمز به ۱۸۴ شهر است، گفت: یکی از مهمترین شاخص های امیکرون افزایش سرعت انتقال پذیری ویروس به دیگران و کاهش سریع موارد ابتلا به این بیماری در افراد است، اکنون از پیک این سویه خارج شده ایم و امیکرون در حال کنترل است.

افزایش واکسیناسیون در کشور کمک زیادی به کنترل و مهار کرونا می‌کند
این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به اینکه روند افزایش واکسیناسیون در کشور کمک زیادی به کنترل و مهار کرونا می کند، اظهار داشت: از مردم می خواهیم همچنان به تکمیل واکسیناسیون خود بویژه تزریق دز سوم و رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی توجه کنند.

مردانی تصریح کرد: اگر فردی با علایم مشخص مانند گلودرد، اسهال، سرفه، آبریزش بینی و انجام تست پی سی آر به امیکرون مبتلا شد، باید هفت تا ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بماند و با کسی نیز در تماس نباشد.

علایم سرماخوردگی بیش از سه روز ابتلا به امیکرون قطعی است 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه علائم امیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند،  اگر این علایم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلا به امیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز پنجم اسفند در سفری به بوشهر گفت: با توجه به واکسیناسیون خیلی خوبی که در کشور انجام شده هجمه‌ای که کرونا و اومیکرون در کشور داشت، خیلی خوب کنترل شده و فکر می‌کنیم در چند هفته آینده وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

وی افزود:  اکنون موج اول امیکرون که ورود بیماران سرپایی به مراکز درمانی است سپری شده و کاهش یافته است و در زمان حاضر بیشتر در مرحله دوم (کم کردن شمار بستری ها) هستیم که با موفقیت در این مرحله در هفته های آینده شمار مرگ و میر که مرحله سوم بیماری است نیز کاهش خواهد یافت و وضعیت بهتر خواهد شد.

دیروز ۲۲۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۶ هزار و ۳۹۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.