معجزه طب سنتی در درمان ناباروری/سرنوشت زن نابارور بعد از ۶ بار سقط جنین

ای کاش مسؤولانی که در سال‌های اخیر با شعار فرزندآوری سعی کردند از زوج‌های نابارور حمایت کنند، یادشان نرود که ما گنجینه ارزشمندی به نام طب سنتی داریم و می‌توان با کمک متخصصان طب سنتی مشکل زوج‌های نابارور را درمان کرد. طب سنتی ناباروری را درمان می‌کند؛ نه با روش‌های پیچیده که با چند راهکارساده!‌می‌پرسید چطور؟ در این گفت‌وگو با ما همراه شوید

بر اساس آمار هر سال حدود ۸۰ هزار زوج نابارور به جمعیت ناباروران افزوده می‌شود. فقط باید از نزدیک مشکلات یک زوج نابارور را دیده باشید که بتوانید آنچه بر این افراد می‌گذرد را درک کنید. بالا و پایین کردن پله‌ها در مراکز درمان ناباروری، دغدغه‌های مالی، هزینه‌های چند ده میلیونی IVF یا همان لقاح مصنوعی و ترس از اینکه آیا این همه هزینه و استرس به بارداری موفق می‌انجامد یا خیر! این چند خط تنها یک تصویر دور از زندگی زوج‌هایی است که بعضی‌هاشان حسرت داشتن فرزند را سال‌هاست به دوش می‌کشند. آخرین راهکار طب نوین برای درمان ناباروری لقاح مصنوعی است. اما در همه این سال‌ها بودند زوج‌هایی که در کنار روش‌های درمانی مرسوم خودشان را به متخصصان طب سنتی سپردند و راحت‌تر از آنچه تصور می‌کردند انتظار چند ساله‌شان برای داشتن فرزند به پایان رسیده است.
شاید مسئولانی که در سال‌های اخیر با شعار فرزندآوری سعی‌کردند از زوج‌های نابارور حمایت کنند، یادشان رفته که ماگنجینه ارزشمندی به نام طب سنتی داریم و می‌توان با کمک متخصصان طب سنتی مشکل زوج‌های نابارور را درمان کرد. طب سنتی برای درمان نابارروی نسخه پیچیده‌ای ندارد، می‌پرسید چطور؟ در هفته جمعیت گفت و گوی ما را با حجت‌الاسلام دکتر «احمد علی آقا رفیعی»؛ پزشک جراح و متخصص طب سنتی بخوانید.
*بدون مقدمه سؤال اصلی را مطرح می‌کنیم. با توجه به هزینه‌های بالای درمان ناباروری و در شرایطی که هر سال به تعداد زوج‌های نابارور و مشکلات آن‌ها اضافه می‌شود، چقدر می‌توان روی طب سنتی برای درمان ناباروری حساب کرد؟ اصلاً ناباروری در طب سنتی درمان دارد؟
بله. راهکار طب سنتی در مسئله ناباروری و درمان زوجین نابارور خیلی پیچیده نیست. حکمای طب سنتی حتی در درمان سخت‌ترین بیماری‌ها هم روش اصلاح مزاج را در پیش می‌گیرند. اصلاً اساس پیشگیری و درمان در طب سنتی بر اساس شناخت “مزاج‌های چهارگانه” است.
*کمی بیشتر در مورد اصلاح مزاج توضیح می‌دهید!
ببینید صحت و سلامتی بدن هرفردی به تعادل مزاج‌های چهارگانه دم، صفرا، بلغم و سودا در بدن او بستگی دارد. وقتی تعادل مزاج‌ها بر هم می‌خورد، بیماری‌های مختلف به وجود می‌آید. مثلاً غلبه سودا یا بلغم که دو مزاج سرد هستند باعث و بانی بسیاری از بیماری‌ها در بدن است. بررسی دلایل ناباروری در مردان و زنان و درمان آنها در طب سنتی هم بر اساس همین روش اصلاح مزاج انجام می‌شود.
گاهی اوقات ما غلبه مزاج عضوی داریم. مثلاً می‌بینیم که دستگاه تناسلی زن یا مرد دچار غلبه مزاج سرد شده و این سردی مزاج هم بیماری‌های مختلفی مثل واریکوسل، ضعف گردنه رحم. تنبلی تخمدان و….. در زوجین ایجاد می‌کند که نتیجه آن نابارور شدن آنهاست. خوب در این میان طب سنتی چه می‌کند؟ این مزاج بر هم ریخته را اصلاح می‌کند.
از این ماده نگهدارنده بترسید
*طب سنتی دلایل ایجاد ناباروری در مردان و زنان را چه مواردی می‌داند؟
سبک زندگی اعم از آب وهوا، تغذیه، حالات روحی روانی، ارتباط سالم زناشویی و علاقه طرفین یقیناً در بارور شدن یا ناباروری زوج‌ها تاثیرگزار است. وقتی می گوییم سبک زندگی غلط و یا تغذیه اشتباه از چه می گوییم! از بد خوابیدن، دیرخوابیدن، غذاهای ناسالم، فست فودها، غذاهای کنسروی، مواد نگهدارنده. شما می‌دانید مواد افزودنی و نگهدارنده که در مراحل تولید مواد غذایی در کارخانه ها به نوشابه‌ها و غذاهای کنسروی اضافه می‌کنند چقدر در ایجاد مشکلات ناباروری تاثیرگزار است؟ یکی از این نگهدارنده ها ماده‌ای است به نام «رازک». این ماده نگهدارنده هم ضد اسپرم است، هم ضد تخمک و در ناباروری زوج‌هایی که مشکل دارند سهم دارد.
اشتباه نکنید! درمان ناباروری کار عطاری نیست
*حالا برویم سر اصل مطلب، با توجه به توضیحات و مقدماتی که گفتید، اصلاح مزاج زوج‌های نابارور در طب سنتی چطور انجام می‌شود؟ یعنی شما مزاج فرد را اصلاح می‌کنید و مشکل ناباروری برطرف می‌شود؟
قبل از هر توضیحی درخصوص درمان ناباروری در طب سنتی دو نکته را بگویم. اول آنکه اصلاح مزاج در طب سنتی کار هر کسی نیست. اصلاح مزاج باید زیر نظر پزشک طب سنتی باشد، چون افراد غیر متخصص آشنایی کاملی نسبت به آناتومی و فیزیولوژی بدن ندارند. هر کسی که یک دوره آموزشی طب سنتی را گذراند یا کسی که عطاری دارد و به دلیل تجربه‌اش در فروش داروهای گیاهی مدعی درمانگری طب سنتی است به راحتی نمی‌تواند آن مزاج غلبه کرده‌ای که باعث ایجاد ناباروری شده را بشناسد و نسبت به آن راهکار بدهد. دوم اینکه در درمان ناباروری با کمک طب سنتی نکات ظریفی هست که باید به تک تک آنها توجه کرد؛ در ادامه توضیحاتم متوجه آن‌ها می‌شوید.
* اول پاکسازی دوم تقویت
حالا برویم سراغ درمان. طب سنتی یک روش ساده‌ای را در درمان ناباروری درپیش می‌گیرد؛ اول پاکسازی و بعد تقویت. پاکسازی یعنی برقراری تعادل مزاجی که گفتیم برهم خوردن آن باعث ایجاد بیماری می‌شود. ما برای پاکسازی بدن زوج‌های نابارور در مرحله اول درمان یک رژیم پاکسازی را تجویز می‌کنیم. این رژیم، ۱۵ روزه است و بدن را از شرط تمام اخلاط اضافی و مواد زائد پاک می‌کند. بیمار تا ۱۵ روز صبحانه، نهار، شام یا هروقت که گرسنه شد باید غذایش آش جو باشد. حالا این آش را با چه موادی آماده می‌کنند؟ جو، ماش و حبوبات مختلف، انواع سبزی و کمی برنج ارگانیک. بعد از هر وعده غذایی باید یک قاشق مربای گل سرخ که با شکر طبیعی آماده شده باشد میل شود. یک روز در میان درکنار آش، یک وعده پلو با برنج سالم که بدون کود شیمیایی به دست آمده باشد تجویز می‌شود تا ضعف بیمار برطرف شود. نیمروی تخم مرغ محلی با روغن حیوانی هم یک روز در میان قابل استفاده است. در این ۱۵ روز بیمار مجاز است که از میوه جات، فقط سیب ، انار و گلابی بخورد. بادام و فندق و پسته خام هر روز در برنامه غذایی قرار دارد، از آلو، شیره نارگیل و شلغم هم می‌توان استفاده کرد. روز شانزدهم رژیم بیمار باید ۹ گرم سنای مکی را با ۹ گرم گل سرخ دم کند، این دمنوش را بخورد. روده کاملاً پاکسازی می‌شود و رژیم به پایان می‌رسد.
تقویت مزاج دستگاه تولید مثل با رژیم!/درمان ناباروری با یک رژیم ارزان و پرخاصیت
*خاصیت این رژیم چیست؟ یعنی باورکنیم بخشی از مشکلات مربوط به ناباروری می‌تواند با یک رژیم برطرف شود؟ این خیلی دور از ذهن نیست؟
بله. باور کنید. چون همان طور که گفتم از دیدگاه طب سنتی ریشه بسیاری از مشکلات جسمی از جمله ناباروری در برهم خوردن تعادل مزاجی بدن است و این رژیم کار یک پاکسازی کامل بدن را انجام می‌دهد. غلبه صفرا، بلغم و سودا را بین می‌برد، در افرادی که مشکل ناباروری دارند کلیه تغییرات مزاجی دستگاه‌های تولید مثل را که باعث عملکرد ضعیف می‌شود پاکسازی می‌کند و کیفیت مزاجی این اعضا را به طور کامل به تعادل می‌رساند.
*مرحله بعدی درمان نابارروری در طب سنتی چیست؟ قطعاً درمان به این رژیم پاکسازی متوقف نمی‌شود؟
بعداز پاکسازی، تقویت عضو انجام می‌شود. ببینید دستگاه تناسلی طبع گرم و تر دارد و نیاز به خون رسانی دارد. در این مرحله غذاهایی برای بیمار تجویز می‌شود که تولید خون صالح کند. رنده سیب و عسل و گلاب و عرق بیدمشک یکی از بهترین معجون‌های خون ساز است. ۵ قاشق غذاخوری سیب رنده شده با یک و نیم قاشق عسل و کمی گلاب و عرق بیدمشک مخلوط می‌شود و بیمار روزی سه بار این معجون را میل می‌کند. توجه به صبحانه کافی یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها است. متاسفانه یکی از عادت‌های بد امروز شهرنشین ها بی توجهی به صبحانه است. خوردن شیره توت، خرما و انگور به بیمار توصیه می‌شود، آبگوشت یا کباب گوسفندی و گوشت شتر و برحسب فصل، مواد غذایی مثل کرفس، آلو، اسفناج، باقلا و… یک تجویز مهم دیگر نسخه‌ای با ترکیب ژل رویال و عسل طبیعی و گرده لقاح است.
فقط مواد غذایی طبیعی/ حذف گوشت‌های پرورشی
مهم‌ترین نکته پرهیز از خوردن هر نوع ماده‌ای است که حاوی افزودنی باشد. همه مواد خوراکی باید از نوع طبیعی و سالم آن باشد. گوشت پرورشی مثل مرغ، ماهی قزل آلا، بوقلمون پرورشی باید از سبد غذایی زوج‌های ناباروری که در مرحله درمان قرار دارند حذف شود. مصرف تخم مرغ باید به تخم مرغ رسمی محدود شود. مصرف آب میوه‌های صنعتی. نوشابه‌های گازدار باید حذف شود. به طور کلی هر ماده غذایی که حاوی افزودنی‌های صنعتی هست باید موقتاً کنار گذاشته شود. همزمان داروهایی برای افزایش مقاومت بدن هم تجویز می‌شود. ترکیب هلیله، رازیانه، شکر سرخ در فصل گرما و ترکیب هلیله، شکر سرخ و مصطکی در فصل سرما. ۲۱ عدد مویز ناشنا، نوشیدن روزانه عرق کاسنی و… بخشی از این داروهای تقویتی است. بسته به قوای جسمانی بیمار، بادکش گذاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون انجام می‌شود.

* قطعاً برای خوانندگان این سؤال پیش می‌آید که راهکارهای طب سنتی چقدر در درمان ناباروری تاثیرگزار است؟ همین حالا هزاران زوج نابارور در آرزوی بچه دار شدن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و هزینه‌های بالایی را متقبل می‌شوند. آیا این افراد با فرمان طب سنتی می‌توانند بچه دار شوند؟
بله. تجربه چندین ساله ما در درمان نشان می‌دهد که مشکل ناباروری بسیاری از زوج‌ها چه زن چه مرد با رژیم پاکسازی که از آن گفتیم، با تغذیه صحیح، از بین بردن عادت‌های غلط غذایی و تقویت بدن و اصلاح سبک زندگی برطرف می‌شود. چند پژوهشگر با استفاده از تجربیات من روی پرونده ۸۰ زوج ناباروری که با کمک طب سنتی بچه دار شده بودند کار تحقیقاتی و مطالعاتی انجام دادند. نتیجه این تحقیق در یک سمینار بین المللی ارائه شد.
بارداری با راهکارهای طب سنتی بعد از تجربه ناموفق IVF
*در میان زوج‌هایی که با کمک طب سنتی مشکل ناباروری‌شان برطرف شده، افرادی هم بودند که برای درمان، روش‌های IVF و IUI را هم انجام داده بودند و نتیجه نگرفته بودند!
بله. ما زوجی را داشتیم که ۱۵ سال بچه دار نشده بود. تجربه دو بار آی یو آی ناموفق و یک بار آی وی اف ناموفق داشتند و کاملاً ناامید شده بودند از بچه دار شدن. با راهکارهای طب سنتی، تغییر سبک زندگی و اصلاح عادت‌های غذایی بعد از شش ماه بچه دار شدند. زوج ایرانی ساکن ایتالیا را داشتیم که برای درمان ناباروری به ایران آمده بودند. از روش‌های لقاح مصنوعی هم ناامید شدند و برایشان نتیجه بخش نبود. دست آخر به پیشنهاد یکی از دوستانشان به مطب طب سنتی مراجعه کردند و بعد از مدتی نتیجه گرفتند. پرونده این افراد همگی موجود است. پیشنهاد می‌کنم شما با کسب اجازه زوج‌ها و با همکاری پژوهشگران پرونده این زوج‌ها را مطالعه کنید. با آنها ارتباط بگیرید و گفت و گو کنید. ازشان گزارش تهیه کنید. قطعاً این افراد برای زوج‌های نابارور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و می‌توانند روزنه امیدی باشند.
سرنوشت زوج نابارور با تجربه شش بار سقط جنین
* با اتکا به روش‌های درمانی طب سنتی انتظار چندین ساله زوج‌های نابارور برای بچه دار شدن در چه بازه زمانی به پایان می‌رسد ومنجر به نتیجه می‌شود؟
طول درمان به نوع مشکل افراد نابارور بستگی دارد. ما حداقل به سه ماه زمان نیاز داریم که بتوانیم مزاج زوج نابارور را اصلاح کنیم. البته بسته به عمق و شدت مشکل ممکن است درمان به شش ماه یا زمان بیشتری هم نیاز داشته باشد. ما زوج‌هایی را داشتیم که در همان چند ماه اول عمل به راهکارها و توصیه‌های طب سنتی بعد از سال‌ها بچه‌دار شدند. در بعضی زوج‌ها سوء مزاج آنقدر در بدنشان مستحکم شده که به زمان بیشتری نیاز بوده است. ما در کلینیک بیماری داشتیم که سابقه شش بار سقط جنین را داشت و پزشکان به او گفته بودند تنها راهکار، لقاح مصنوعی است. این فرد تحت درمان طب سنتی قرار گرفت و با این درمان‌ها رحم آماده لانه گزینی جنین شد و ایشان بدون نیاز به لقاح مصنوعی بارداری موفقی داشتند و بچه‌دار شدند.
قابل توجه مسئولان وزارت بهداشت!
*روش‌های درمانی ناباروری به شدت هزینه بر است. از آمپول‌های تقویت تخمک گزاری تا روش‌هایی مثل IUI و IVF. چرا متخصصان طب سنتی وارد میدان نمی‌شوند؟ یا بهتر بپرسیم چرا تعاملی میان متخصصان طب سنتی و مسئولان وزارت بهداشت برای برطرف کردن مشکلات جمعیت نابارور کشور وجود ندارد؟ این روزها با توجه به بحران جمعیتی و شرایط سخت اقتصادی نبود این تعامل بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
به نکته مهمی اشاره کردید. متخصصان طب سنتی همیشه آماده تعامل هستند، به شرطی که مسئولان سلامت کشور هم دغدغه این موضوع را داشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد زوج‌های نابارور بدون آنکه بار مالی سنگینی را به دوش بکشند و بدون اینکه تبعات روحی روانی ناباروری را تحمل کنند بچه‌دار می‌شوند.
*پیشنهاد شما به عنوان متخصص طب سنتی چیست؟
یکی از روش‌های تعامل این است که در هر یک از مراکز درمان ناباروری، یک متخصص طب سنتی هم حضور داشته باشد و هر زوجی که به این مراکز مراجعه می‌کند، همزمان با ویزیت متخصص زنان و زایمان یا پزشک اورولوژی، توسط متخصص طب سنتی هم ویزیت شود. مطمئن باشید با این راهکار و کمک گرفتن از درمانگران طب سنتی، درصد بالایی از زوج‌های نابارور، قبل از آنکه وارد پروسه درمان و دغدغه‌های مالی و تهیه دارو و… شوند بچه دار می‌شوند. این راهکار طب سنتی می‌تواند فرآیند لقاح مصنوعی در زنان نابارور را با تقویت جسمانی طوری پیش ببرد که به بارداری موفق بینجامد.
در شرایطی که کشور با مشکل جمعیتی مواجه است و هر سال هزاران زوج نابارور به جمعیت نابارور اضافه می‌شود، زمان آن نرسیده که یک بار برای همیشه متخصصان طب نوین و طب سنتی در کنار هم نه در روبروی یکدیگر قرار بگیرند و شانه به شانه هم یکی از جدی‌ترین مشکلات سلامت کشور را برطرف کنند؟!