شرایط تیم فوتسال بانوان بحرانی است

سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال زنان کشورمان گفت: در این چهار سال هیچ قدم مثبتی برای تیم ملی برنداشتند و فدراسیون فوتبال کاملا این تیم را به مرحله نابودی کشانده است.

به گزارش عصر بانوان، شهناز یاری در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت تیم ملی فوتسال زنان، اظهارداشت: در این چهار سال هیچ قدم مثبتی برای تیم ملی فوتسال زنان برنداشتند. فدراسیون فوتبال کاملا تیم ملی را به مرحله نابودی کشانده است. تیمی که ۲ بار قهرمانی آسیا را یدک می‌کشید، متاسفانه کاملا رها شد. در مقطعی که فدراسیون برای تیم ملی فوتسال مردان به راحتی اردوها را برگزار می‌کرد و آنها به مسابقات می‌رفتند، کرونا فقط برای تیم ملی فوتسال زنان بود که در سکوت خبری بدترین روزهای تاریخ فوتسال را در زمان کرونا سپری کرد. کماکان این موضوع ادامه دارد و فدراسیون هیچ پشتوانه‌سازی نکرده است.
وی افزود: از زمانی که تیم جوانان شکل گرفت. یعنی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سرمربی تیم جوانان بودم و در آن مقطع بازیکنان زیادی را می‌توانستیم به تیم ملی فوتسال معرفی کنیم. اگر همان بازیکنان تا الان در اردوهای منظم حضور داشتند، تورنمنت‌های دوستانه‌ای را بازی می‌کردند و تجربه بین‌المللی را به آنها می‌دادیم، شاید الان نگرانی درباره هر فردی که سکان‌دار تیم ملی فوتسال خواهد شد، خیلی کمتر بود.
سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال زنان اضافه کرد: فدراسیون فوتبال و کمیته بانوان تیم ملی فوتسال زنان را منحل کردند و آن تیم را از ما گرفتند. الان هر تیمی با میانگین نسبی بالا می‌توانیم داشته باشیم و اگر هر بازیکنی از تیم جوانان بخواهد به این تیم اضافه شود، هیچ پختگی و تجربه بین‌المللی ندارد و تنها در لیگ برتر بازی کرده است.
وی درباره بازگشت از عراق به ایران و پذیرش هدایت تیم باشگاهی هیات فوتبال نطنز، گفت: تیم فوتسال بانوان عراق قهرمان غرب آسیا شد و رئیس کمیته زنان یک بانوست و هنوز با او در ارتباط هستم. او مشتاق این است تا به محض اینکه نامه‌ای از ای‌اف‌سی به فدراسیون عراق زده شد و در آن قید شده باشد که مسابقات فوتسال برای زنان در تقویم ای‌اف‌سی وجود دارد، به همکاری ادامه دهند اما هیچ مسابقه‌ای تا ۲۰۲۵ برگزار نمی‌شود و هنوز در بخش مسابقات آسیایی هیچ نامه رسمی فرستاده نشده تا دوباره تمرینات را آغاز کنند.
سرمربی تیم ملی فوتسال زنان عراق خاطرنشان کرد: دو پیشنهاد دیگر نیز برای سرمربیگری داشتم اما برای بعد از عید بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا اکنون سرمربی یک تیم باشگاهی باشم. حتی مدیریت فنی تیم نصر فردیس را به من پیشنهاد دادند زیرا ۲۰ روز با این تیم به دلیل درگذشت پدر فاطمه شریف سرمربی نصر فردیس تمرین کردم. پیشنهاد دیگرم از تیم نطنز بود که برای بقا در سوپرلیگ فوتسال زنان می‌جنگد. در این شرایط تصمیم گرفتم تا به نطنز کمک کنم اما می‌دانم که کار خیلی سختی است و این تیم در ۱۴ مسابقه تنها ۳ برد داشته است.
وی تاکید کرد: همیشه ریسک کردن را دوست داشتم. می‌توانستم تیم نصر را انتخاب کنم و به راحتی به قهرمانی برسیم اما دلم می‌خواهد به تیم نطنز کمک کنم. تیم‌های بالای جدول برای قهرمانی سخت در تلاش هستند و نطنز تیم هفتم است و اصلا شرایط خوبی ندارد. سعی کردم به تیمشان کمک کنم تا آنها را از خطر سقوط نجات دهم.
سرمربی تیم فوتسال هیات فوتبال نطنز درباره تصمیم فدراسیون برای ایجاد سوپرلیگ و لیگ برتر فوتسال زنان در این فصل گفت: این پیشنهاد را سال‌ها پیش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال زنان ایران خودم به فدراسیون دادم. بهتر است به جای هشت تیم ۱۰ تیم با کیفیت داشته باشیم تا مجبور نشوند سه دوره بازی‌ها را برگزار کنند. این موضوع سبب فرسایشی شدن لیگ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه تیمی که انگیزه ندارد سقوط آن حتمی است. حامی مالی که به سختی در ورزش زنان ورود می‌کند با کدام انگیزه باید هفت بازی را انجام دهد تا در انتها سقوط کند. اما اگر ۱۰ تیم باشد و دو دور بازی کنند و بعد به مرحله پلی‌آف بروند، تیم‌های پایین جدول مجبور نیستند بازی‌های بی‌کیفیت ارائه دهند یا هزینه مضاعفی داشته باشند. باید پس از سوپرلیگ اتاق فکری ایجاد کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند. باید مدیران باشگاه‌ها را بخواهند و نظرات آنها را جویا شوند. در جلساتی که سرپرست تیم‌ها یا نماینده‌ای بدون اطلاعات درست از وضعیت تیم حضور داشته باشند، ممکن است تصمیماتی گرفته شود که آنها از آسیب‌های آن آگاه نباشند.