روزهای خوش تجارت مازندران با افزایش صادرات به روسیه

دیپلماسی فعال اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی اکنون انگاره‌های ویژه‌ای را در کشور به وجود آورده و مصداق آن صادرات کالا به ارزش ۲۹ میلیون دلار در یکسال اخیر از مازندران به کشور روسیه بوده که روزهای خوش تجارت این استان را رقم زده است.

به گزارش عصربانوان به نقل از  ایرنا، حوزه آبی خزر و ظرفیت‌های عظیم آن، کانون توجه جمهوری اسلامی، پس از تغییر چشم‌انداز دیپلماسی در دولت سیزدهم است و دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین، فرصت ایجاد نگاهی مشترک برای بهره‌برداری از آن ظرفیت‌ها بود
دومین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر روزهای ۱۲ تا ۱۵ مهرماه سال گذشته در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و در این رویداد اقتصادی بین‌المللی نخست وزیر فدراسیون روسیه، نخست وزیر جمهوری آذربایجان، نخست وزیر قزاقستان و معاون کابینه وزرای ترکمنستان و معاون اول رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
مرداد ماه سال ۱۳۹۸ و همزمان با نخستین سالگرد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، کشورهای حوزه این دریا، در منطقه توریستی آوازه شهر ترکمن‌باشی ترکمنستان، گرد هم آمدند تا در اولین مجمع اقتصادی خزر شرکت کنند. مجمعی که مهمترین هدف آن ایجاد بستری برای گسترش پروژه‌های بزرگ و مشترک سرمایه‌گذاری در کشورهای این ناحیه اعلام شد، ناحیه‌ای که براساس برآوردها حدود ۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۹ تریلیون متر مکعب گاز دارد و نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را در خود جای داده است.
برگزاری منظم این مجمع اقتصادی، توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر در پنجمین اجلاس سران این کشورها در آکتائو قزاقستان بود و هدف از آن تقویت و توسعه بیشتر تعامل بین کشورهای ساحلی در زمینه‌های صنعتی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و لجستیک، نوآوری، گردشگری، اطلاعات و سایر حوزه‌های مشترک پنج کشور است. در دستور کار این دوره از مجمع اقتصادی که ۱۴ مهر در مسکو برگزار شد هم همین موضوعات است.
اثر گذاری این نشست اکنون در تجارت خارجی مازندران نمایان است و معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از صادرات ۲۹ میلیون دلاری محصولات استان به روسیه خبر می دهد.
حسن خیریانپور گفت: حدود ۴۴۵ هزار و ۷۸۲ تن محصولات استان به ارزش بیش از ۲۹ میلیون دلار در یکسال گذشته به کشور روسیه صادر شده است. ‌

وی افزود: این میزان صادرات به ارزش یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان است که براساس آمار رسمی و از طریق حوزه نظارت گمرکات مازندران عملیاتی شده است.

معاون استاندار مازندران ادامه داد: از بین محصولات صادرات شده به کشور روسیه ۳۶۸ تن سیمان به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۳۸ هزار دلار و ۱۲ تن کنستانتره آبمیوه به ارزش ۶ میلیون و ۸۲۲ هزار دلار بیشترین فراوانی را دارند.

این مقام مسوول تصریح کرد: محصولات کشاورزی، فرآورده‌های لبنی و مواد معدنی و پلاستیکی نیز در این فرآیند صادراتی از ارزش ریالی قابل توجهی برخوردارند.