رصد نرخ باروری تا سطح شهرستان در پایگاه اطلاعات جمعیت/نقش ثبت احوال در قانون جوانی جمعیت

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، پایگاه اطلاعات جمعیت کشور سازمان ثبت احوال را تنها مرجع معتبر و قابل اتکا در خصوص ارائه آمارهای جمعیتی معرفی کرد.

دکتر هاشم کارگر، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات جمعیت کشور سازمان ثبت احوال تنها مرجع معتبر و قابل اتکا در خصوص ارائه آمارهای جمعیتی است بر اهمیت و ضرورت وجود اطلاعات هویتی قابل اتکا و دقیق در کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون در مسیر استفاده از ظرفیت‌های موجود در ثبت احوال قدم برداشتیم تا بتوانیم در کنار سایر دستگاه‌های کشور سطح کیفیت خدمات به مردم را ارتقا بخشیم.

دکتر هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در راستای جایگاه سازمان در کشور و شناسایی نیازهای کشور و همچنین ایجاد نیاز برای کشور در جهت ارتقاء جایگاه سازمان با استفاده از اطلاعات و آمار موجود در سازمان، اظهارکرد: ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور براساس تبصره ۳۹ برنامه اول توسعه و به دنبال آن اختصاص شماره شناسایی یکتا (شماره ملی ) به تمام اشخاص حقیقی ایرانی (تمامی ایرانیان دارای شناسنامه) نقطه عطفی در تحقق ثبت جمعیت، آمار حیاتی و مدیریت هویت در کشور بوده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر پایگاه اطلاعات جمعیت کشور تنها منبع متقن و معتبر در خصوص ارائه آمارهای جمعیتی است و این پایگاه باید اساس و زیربنای اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشور می‌باشد، اظهارداشت: ما در تلاش هستیم تا با اطلاعات موجود در بانک‌های ثبت احوال و بررسی نیازهای کشور و پردازش و تحلیل این اطلاعات خدمات جامع تری جهت پیشبرد اهداف کشور به دستگاه ها ارائه نماییم.

وی در ادامه بیان کرد: تصویب قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی در ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶، علاوه بر زمینه سازی اجرای پروژه صدور کارت شناسایی ملی، پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را به مرجع دو شناسه مهم ملی یعنی شماره ملی و کد پستی اشخاص حقیقی تبدیل کرد و عملاً گامی مهم در ایجاد نظام ثبت جمعیت تلقی می‌شود که براساس آن استخراج آمارهای جمعیتی مکان محور امکان پذیر شده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ارائه آمارهای جمعیتی، سازمان ثبت احوال را به عنوان مرجع موثر در سیاستگذاری جمعیت کشور مبدل کرده است که موجب ارتقاء جایگاه سازمان در زمینه ثبت اداری و آماری جمعیت شده است، گفت: تاکنون سرویس های احراز هویت اشخاص حقیقی به عنوان یکی از توانمندی‌های مهم پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در اختیار نظام اداری و اجرایی کشور قرار گرفته است و این رویکرد در حال حاضر مبتنی بر توانمندی‌های کارت هوشمند ملی و نیز سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) برای احراز هویت در فضای حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری در حال گسترش می‌باشد.

وی ادامه داد: به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور می‌توان به اعلام جمعیت واجد شرایط رای دهندگی در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری در طی ادوار گذشته توسط سازمان و مرجع قرار گرفتن آمارهای اعلامی از سوی این سازمان اشاره کرد؛ بدیهی است توانمندی سازمان ثبت احوال در موضوعات مورد اشاره موجب مرتفع شدن نیازهای سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص ارتقا کیفیت خدمات اداری آنها شده است.

کارگر همچنین در ادامه در خصوص تولید نرخ باروری تا سطح شهرستان، گفت: این امر به عنوان یکی از نیاز‌های کشور به ویژه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌باشد. در همین راستا دستگاه‌ها با این نگاه که سازمان ثبت احوال امکان پاسخگویی به شاخص‌های مهم و قابل اتکا را دارد از این سازمان درخواست آمار می‌نمایند. همچنین بند ۱۴ سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی مقام معظم رهبری به رصد مداوم آمارهای جمعیتی از سوی دستگاه‌های مرتبط اشاره داشته که مهر تاییدی بر تولید شاخص‌های مهم جمعیتی از جمله نرخ باروری کلی توسط این سازمان است.

معاون وزیر کشور در ادامه گفت: در راستای پردازش اطلاعات و استفاده از آن در مباحث فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باید بگویم که سازمان ثبت احوال کشور از گذشته یکی از مراجع مؤثر در سیاستگذاری جمعیت کشور بوده است. این نقش در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری و پس از آن نامگذاری روز ابلاغ این سیاستها ( ۳۰ اردیبهشت ماه) به عنوان « روز ملی جمعیت » به پیشنهاد سازمان ثبت احوال از مباحث مداخله ای سازمان در امور فرهنگی و سیاسی است. اطلاعات پایگاه جمعیت کشور امکان مطالعات گوناگون و مهمی در خصوص مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را فراهم می کند. تهیه آمار واجدین شرایط رای دهندگی در انتخابات، انتخاب نام و سیر آن، تغییرات صورت گرفته در نام خانوادگی یا نام، روندهای ازدواج و طلاق ثبت شده در کشور در دهه‌های مختلف نمونه ای از پردازش اطلاعات در مباحث یاد شده است.

وی در پایان بر ظرفیت موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور تاکید و افزود: عملکرد سازمان برای تولید آمارها و شاخص‌های گوناگون که امروز نیاز کشور است موجب شده است این سازمان نقش حساس و موثری در کشور داشته باشد.