خطر انتقال آنفلوآنزای حاد پرندگان توسط پرندگان‌مهاجر

رییس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیوردامپزشکی گلستان درباره خطر انتقال آنفلوآنزای فوق حاد از پرندگان مهاجر به انسان هشدار داد.

پری کرمی گفت: با شروع فصل پاییز گذر پرندگان مهاجر از آسمان استان آغاز می‌شود و بسیاری از این پرندگان مخزن بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که با انسان مشترک است، هستند.

او افزود: در صورت انتقال این بیماری از پرندگان به انسان علائم آن می‌تواند حتی بدتر از کرونا باشد.

کرمی ادامه داد: افرادی که عادت به شکار پرندگان مهاجر و مصرف گوشت آن‌ها دارند باید از شکار این پرندگان خودداری کنند و اگر در جایی تلفات این پرندگان را مشاهده کردند از دست زدن مستقیم به آن‌ها خودداری کنند.

او افزود: ویروس آنفلوآنزای پرندگان اگر وارد بدن انسان شود توانایی تغییر ژنتیک و تولید یک ویروس جدید را دارد به همین دلیل ضروری است موضوع جدی گرفته شود.

کرمی گفت: در برخی از شهر‌های شمالی شاهد خرید و فروش این پرندگان هستیم و توصیه می‌کنیم افراد از خرید و طبخ این پرندگان خوددری کنند چراکه اگر گوشت پخته شده این پرندگان بیماری را منتقل نکند، اما روند پاک کردن پرنده موجب انتقال بیماری می‌شود.

او ادامه داد: افرادی که پرندگانی مانند غاز و اردک در منزل نگه داری می‌کنند و پرورش می‌دهند از بردن پرنده جدید به منزل خودداری کنند و یا اینکه پرنده جدید را در قرنطینه‌ای دو هفته‌ای نگه دارند چراکه این بیماری به سرعت به طیور منتقل می‌شود و حتی به سگ و گربه هم قابل انتقال است.

کرمی افزود: پرورش دهندگان طیور با مشاهده تلفات غیرعادی حتما موضوع را با دامپزشکی شهرستان خود و یا با شماره ۱۵۱۲ مطرح کنند تا از لاشه پرنده نمونه برداری و علت تلفات مشخص شود.

او گفت: افراد از لاشه پرندگان تلف شده برای تغذیه حیوانات خانگی خود نظیر سگ و گربه استفاده نکنند و حتما لاشه این پرندگان را در گودالی که آهک پاشی شده دفن کنند.

رییس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل دامپزشکی گلستان گفت: در مناطقی که سطح آب بالاست حتما این موضوع دقت شود که گودال حفر شده برای دفن پرندگان خیلی عمیق نباشد تا آب‌های زیرزمینی آلوده نشود.

کرمی ادامه داد: هر سال با شروع فصل پاییز اداره کل دامپزشکی استان در سواحل، مرغداری‌ها و تالاب‌ها پایش مستمر داشته و تلفات پرندگان مهاجر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

او افزود: افرادی که اقدام به شکار و یا خرید و فروش پرندگان مهاجر کرده اند اگر با علائمی نظیر تب، سر درد و درد‌های عضلانی مواجه شدند حتما به مراکز درمانی مراجعه و موضوع را مطرح کنند.

کرمی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای مزارع مرغ مادر و تخم گذار موجود است، اما برای مرغ‌های گوشتی چنین واکسنی وجود ندارد به همین دلیل توصیه می‌شود افراد از خرید مرغ گوشتی زنده خودداری کنند.