حمایت دولت سیزدهم از فرزندآوری

تمایل به نداشتن فرزند و یا تک فرزندی که‌ می‌توان از آن به عنوان یک رفتار مسری در بین جوانان امروزی یاد کرد علل متعددی دارد و نگرانی از این چالش ها، موجب اهتمام جدی دولت به حمایت از سیاست‌های جمعیت و افزایش فرزند شده است.

خانه‌های خالی از قهقهه و گریه کودک که یا از ناباروری و یا از بی انگیزگی زوجین برای فرزندآوری ناشی می شود، پیامدهای متعددی به همراه دارد، گویی تاریخ مصرف آن زمان که هر خانواده سه تا چهار فرزند و یا بیشتر داشت مدتهاست که سپری شده است.

کاهش نسبت جمعیت جوان و مولد در کشور و از سوی دیگر گسترش روز افزون جمعیت سالمندی هشدار بزرگی برای پیری جمعیت است. سالمندی جمعیت عواقب متعددی به دنبال دارد که کاهش نیروی کار و تولید ناخالص داخلی و کاهش ذخایر ارزی تنها بخش کوچکی از عواقب این معضل است.

علت کاهش و یا عدم تمایل خانواده به فرزندآوری که بیش از یک‌دهه است با آن درگیر هستیم متعدد است که افزایش میانگین سن ازدواج در بین جوانان مخصوصاً در بین جوانان کرمانشاهی یکی از این دلایل اصلی هست.

بالارفتن سن ازدواج، کم شدن میزان ازدواج، فاصله زیاد ازدواج تا فرزندآوری و سپس فاصله سنی غیراستاندارد در تولد فرزندان بعدی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت و بهداشت تبدیل شده است.

حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد، حدود ۲۰درصد از زوجینی که در آستانه ازدواج هستند و زوجینی که ازدواج کرده اند متاسفانه ناباروری را در طول زندگی تجربه خواهند کرد.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رئیس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اجرای «قانون جمعیت و تعالی خانواده»، گفت: همه دستگاه‌ها موظف هستند طبق مصوبات قانونی اقدامات خود را در راستای عملیاتی کردن این قانون انجام دهند و گزارش فعالیت‌های خود را به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارایه کنند.

ترس از فقر و کاهش فرزندآوری

از همین رو یک روانشناس سلامت اظهار کرد: یکی از علت های کاهش تمایل به فرزندآوری، نگرانی از چگونگی آینده فرزندان است که دغدغه های اقتصادی در این زمینه سهم بالایی دارد.

«فاطمه خالوان» با بیان اینکه ترس از فقر در افسردگی و کاهش فرزندآوری تاثیرگذار است، ادامه داد: لازم است تشویق به ازدواج ترویج یابد و امکاناتی از سوی دولت در این زمینه درنظر گرفته شود.

به گفته وی، گاه تک فرزندی موجب می شود فرزند آسیب ببیند و به دلیل نداشتن خواهر و برادر، دیگران و والدین خود را مقصر بداند، تنگی معیشت خیال فرزندآوری را از زوجین می گیرد.

این کارشناس یادآور شد، در چنین شرایطی باید در زمینه فرزندآوری و مهارت های زندگی به والدین آگاهی داد، تک فرزندی موجب افزایش تعداد سالمندان می شود و بر جمعیت، طبیعت، مسائل جغرافیایی آسیب رسان است و مدتها طول می کشد تا جمعیت از دست رفته جایگزین شود

و به قول معروف فرزندی که از آن به عنوان عصای پیری یاد می شود ممکن است دیگر نباشد.