جشنواره اقوام ایران زمین گلستان در راه بین المللی شدن/  جشنواره اقوام ایران گامی برای تقویت هویت فرهنگی و اقتصادی

پانزدهمين جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در حالی در گلستان به کار خود پایان داد که این پایان آغازی برای بین المللی شدن را از هم اکنون تداعی کرد.

سید جواد بنی کمالی در گفت و گوی اختصاصی با صدای اقتصاد پیرامون برگزاری پانزدهمین جشنواره اقوام گلستان با نام ” پانزدهمين جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین” اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره شناساندن فرهنگ اقوام و ترویج فرهنگ و آداب و رسوم قومیت های مختلف ایرانی بوده است.

مسوول دبیرخانه پانزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین در گلستان افزود: در ایران ۱۶ قومیت داریم که شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم، موسیقی، غذاها و آئین های مختلف در دستور کار این جشنواره بود و ب توجه به اینکه استان گلستان رنگین‌کمان اقوام است تلاش کردیم تا در بخش فرهنگ و آئین ها، آداب و رسوم‌ اقوام مختلف را به نمایش بگذاریم.

وی با اعلام اینکه در طول ۱۴ سال گذشته رویکردجشنواره اقوام لیران زمین در گلستان رویکرد فرهنگی بود و اما امسال  با رویکرد فرهنگی اقتصادی وارد شدیم و مبنای کار ما حوزه اقتصادی و رویکرد اقتصادی روستاییان و عشایر سراسر کشور بود که ۳۸ سیاه چادر بومگردی از ۲۶ استان کشور در فضای نمایشگاه دایر شد و اقوام‌مختلف زندگی روزمره خود را شامل غذاها، موسیقی، صنایع دستی، آداب و رسوم و … به نمایش درآوردند و بازدید کننده از این نمایشگاه و سیاه چادرها در کنار هر سیاه چادر به راحتی با زندگی و نحوه پخت غذاها از نزدیک آشنا شد.

به گفته بنی کمالی، علاوه بر ایجاد سیاه چادر و غرفه های مختلف صنایع دستی، سوغات و برگزاری موسیقی زنده اقوام، همایش علمی بررسی رویکردهای توسعه حوزه گردشگری و صنایع دستی و میراث‌فرهنگی در اقوام مختلف ایران زمین  با ارائه مقالات مختلف منتخب پژوهشگران ملی برگزار شد.

مسؤل دبیرخانه پانزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین در گلستان گفت: موسیقی و رقص سنتی که گوشه‌ای از آن در جشنواره اقوام گلستان به نمایش درآمد، از مهمترین آیین‌های فرهنگی و سنتی اقوام ایرانی است که در مناسبت‌های مختلف در قالب قطعات موسیقی اجرا شده و زمینه‌ شور و شادی و همبستگی اجتماعی را فراهم کرد.

وی افزود: در جشنواره اقوام در گلستان امسال تلاش شد تا مردم به طور واقعی با آداب و رسوم و فرهنگ و زندگی اقوام آشنا شوند و نمایشگاه و جشنواره از حالت نمایشی خارج و به صورت اجرایی درآمد که مردم از نزدیک آداب و رسوم اقوام‌مختلف را درک کردند.

به گفته بنی کمالی، تقویت بنیه اقتصادی، توجه به فرهنگ و ترویج آداب و رسوم، کمک به اقتصاد غرفه داران و نمایش توانمندی های اقوام‌مختلف از اهداف مهم‌ما در برگزاری این جشنواره بود که با قوت اجرایی شد و اگر چه دارای کاستی ها و نقص هایی همچون ترافیک، نبود فضای مناسب، نبود پارکینگ کافی و تبلیغات محیطی بودیم اما در مجموع تمام تلاش ما بر برگزاری موفق جشنواره بود.

وی گفت: در شبهای پایانی برگزاری جشنواره شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از این جشنواره بودیم بطوری که سه کیلومتری منتهی به مکان برگزاری جشنواره زیر بار سنگین ترافیک خودرویی رفت و برخی شهروندان مجبور شدند برای رسیدن به مکان جشنواره مسیر طولانی را پیاده طی کنند.

وی افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۱۹ گروه موسیقی سنتی و آیینی از سراسر کشور شامل ۷ گروه استانی و ۱۲ گروه دیگر استان‌های کشور و برپایی ۵۰ غرفه سوغات از ۲۸ استان کشور در این جشنواره هنر و سنن خود را عرضه کردند.

مسوول دبیرخانه پانزدهمين جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین در گلستان گفت: این حشنواره در محل نمایشگاه‌های دائمی استان گلستان در جاده گرگان به آق قلا از ۱۷ تا  ۲۱ آبان ماه  برگزار شد و همه تلاش ما برای ترویج فرهنگ و آداب و رسوم اقوام‌مختلف و توسعه اقتصادی بوده که با حضور اقوام‌مختلف ایرانی برگزار شد و امیدواریم و تلاش داریم تا در سال آینده این جشنواره اقوام را به صورت بین المللی برگزار کنیم.


بنی کمالی افزود: میانگین روزانه تا ۶۰ هزار گلستانی و از سراسر کشور و حدود ۱۵ استان کشور  از پانزدهمين جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین  بازدید کردند و همه این موارد و استقبال مردم و اقوام ما را بر آن داشت تا سال آینده با فراهم کردن زیرساخت های مختلف این جشنواره  به صورت بین المللی برگزار  شود که ساز و کار این جشنواره در سال آینده از هم اکنون اندیشیده شده و در دستور کار قرار گرفته است.
پانزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین در بخش‌های صنایع‌دستی که ۳۴۷ غرفه دار صنایع دستی خود را به نمایش گذاشتند.
سوغات ، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی سیاه چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور  برگزار شد.

همچنین در این نمایشگاه غرفه های مختلف بومگردی و گردشگری، غرفه های مختلف صنایع دستی و ۳۸ غرفه سیاه چادر و عشایر ایجاد شد.