تولد نخستین گوساله گوزن قرمز پناهگاه حیات وحش سمسکنده مازندران  

نخستین گوساله گوزن قرمز پناهگاه حیات وحش سمسکنده مازندران امسال در حالی متولد شده که مسوولان این مجموعه چشم انتظار تولد چهار راس گوساله دیگر طی روزهای آینده هستند تا زیستگاه‌های سنتی این گونه در حال انقراض با انتقال تعدادی از مرال‌های پرورش یافته جان دوباره بگیرد.

نخستین گوساله مرال های پناهگاه حیات وحش سمسکنده شهرستان میاندورد واقع در مرکز مازندران دیروز ۱۶ خرداد ماه متولد شد و طبق گزارش مسوولان محیط زیست مازندران هم اکنون در وضعیت مناسبی به سر می برد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که با تولد گوساله جد ید جمعیت مرال های پناهگاه حیات وحش سمسکنده به ۱۶ راس رسیده است و پیش بینی می شود تا پایان فصل زایش مرال ها هم حداقل ۴ راس گوساله دیگر به جمعشان اضافه شود.

کوروس ربیعی با اظهار این که اولین گوساله مرال امسال سه هفته دیرتر از سال گذشته متولد شد ، توضیح داد : در سال گذشته اولین گوساله ۲۴ اردیبهشت ماه متولد شده بود و علت تاخیر سال جاری هم تغییرات آب و هوایی و زمان فصل جفت گیری مرال ها بوده است.

وی با  بیان این که به طور متوسط هر سال پنج راس مرال در پناهگاه حیات وحش سمسکنده متولد می شود ، گفت : در سال ۹۶ به علت جمعیت بالای مرال ها در این پناهگاه  ۱۰ راس مرال  متولد شد که بیشترین میزان تولد از زمان تاسیس این پناهگاه از سال ۸۶ به بعد بود و پس از آن هم در سال های ۹۷ و ۹۸ شاهد تولد پنج راس مرال بودیم و کمترین میزان تولد نیز در سال ۹۹ رخ داد که تنها سه راس مرال در این پناهگاه  متولد شدند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران افزود : در سال های اخیر بیش از ۳۰ راس  از مرال های  پناهگاه حیات وحش سمسکنده برای پشتوانه سازی و تکثیر این گونه جانوری ارزشمند در جنگل رهاسازی و یا به سایر مراکز تکثیر انتقال داده شد.

وی ادامه داد : به عنوان مثال در سال گذشته ۶ راس از مرال های پناهگاه سمسکنده به ارومیه انتقال یافت و پیش از آن هم در سال های قبل تر تعدادی از مرال ها به باغ وحش ساری ، باغ وحش ارم در تهران و همچنین مجتمع نفت محمودآباد منتقل و چهار راس نیز در منطقه گلستانک در البرز مرکزی رها سازی شدند.