توصیه های مهم برای جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو  

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: توصیه ما به دامداران و مصرف‌کنندگان این است با رعایت مسائل بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در ارتباط با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: با توجه به شروع فصل گرما، امکان بروز و شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان افزایش می‌یابد به همین دلیل توصیه ما به دامداران و مصرف‌کنندگان این است با رعایت مسائل بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

وی افزود: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانم‌های خانه‌دار افزایش می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: یکی از مسائل و نگرانی‌ها این است که این بیماری در دام زنده هیچ‌گونه علائمی ندارد و این مهم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

این مسوول با تاکید بر حضور دامپزشکی مسوول فنی بهداشتی درصورت کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی دام و یا کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی، بیان کرد: در کشتارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی، معاینه و بازرسی از دام قبل ، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت  با حضور مسؤول فنی بهداشتی در سردخانه تا ۲۴ ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود، هیچ خطری متوجه مصرف‌کننده نیست.

گلپایگانی با بیان اینکه افراد باید گوشت مصرفی خود را از مراکز مجازِ تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند، اضافه کرد: موضوع دیگر توجه به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کنه‌ها، عامل انتقال این بیماری هستند، گفت: سم‌پاشی بدن دام و اماکن دامی برای جلوگیری از بروز این بیماری بسیار با اهمیت است، یادآور شد: توصیه‌ ما به دامداران مازندرانی این است در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: دامداران عزیز باید به منظور جلوگیری از بروز و انتقال این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، سم‌پاشی بدن دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ها را جدی گرفته و با اکیپ‌های عملیاتی مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی نیز همکاری کنند تا در معرض ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و حیوان قرار نگیرند.

این مسوول  افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری را دامپزشکان، دامداران، سلاخان، قصابان و افراد عادی جامعه که با دام و لاشه دام سرو کار دارند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند عنوان کرد و تاکید داشت ، در صورت رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه‌های دامپزشکی خطر ابتلا به شدت کاهش می‌یابد.