تشکیل صندوق ضمانت مهمترین اقدام دولت برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تشکیل صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانواری که در دهک یک تا پنج قرار دارند مهمترین اقدام دولت سیزدهم برای حمایت از این اقشار برای ایجاد اشتغال است.

انسیه خزعلی در دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار نبود ضامن برای تسهیلات اشتغالزایی است،اظهار داشت: به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار تصویب شده و در هیات دولت به تصویب نهایی رسیده است.
وی بیان کرد: زنانی که در دهک‌های یک تا پنج هستند و امکان آوردن ضامن را ندارند خود دولت ضمانت آنان را انجام می‌دهد تا دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند و با فراغ بال و عزتمندی روی پای خودشان بایستند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امیدواریم این زنان حمایت شده و مشکل ضمانت تسهیلات آنان حل شود که البته معتقدیم با تشکیل این صندوق، مشکل ضمانت تسهیلات این بانوان در حال حل شدن است.
وی تصریح کرد: در گذشته به دلیل اینکه زنان سرپرست خانوار ضامن برای دریافت تسهیلات نداشتند، این اعتبارات برگشت داده می‌شد که هم‌اینک این مشکل برای زنان سرپرست خانوار که در دهک یک تا پنج قرار دارند توسط دولت حل شده است.
خزعلی اظهار داشت: با همکاری استانداری ها در ۱۵ استان کشور، اعتباراتی برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده و کارآفرینان زن شناسایی شده‌اند.
وی بیان کرد: در دور دوم سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان امیدواریم اقدامات بسیار خوبی را برای بانوان و زنان سرپرست خانوار در این استان شاهد باشیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: فرهنگ خانواده مورد تهاجم فرهنگی قرار دارد و از نقشه‌های دشمنان است که نفوذ و از درون خانواده‌ها را مورد تهدید و متلاشی کند که امیدواریم بتوانیم با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برخی از آسیب‌ها را از بین ببریم.

وی اظهارداشت: یکی از مسوولیت های معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده این است که از آسیب های اجتماعی پیشگیری و از رشد تصاعدی این آسیب ها جلوگیری کند؛ تا بتوانیم در زمینه رفع آسیب ها و فراهم کردن شرایط برای بهره مندی زنان سرپرست خانوار از زندگی سالم عزتمند حرکت کنیم.

خزعلی گفت: توانمند سازی زنان در ابعاد مختلف از جمله آموزش مهارت و اشتغال است که به صورت ویژه برنامه‌ای را در این زمینه تدوین کرده ایم.

وی با بیان اینکه رییس جمهور مردمی همت جدی برای اجرای برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عهده معاونت زنان و خانواده گذاشته شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت سیزدهم ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی طی چند ماه برنامه جامعی را تدوین و به هیات دولت تقدیم کرد. در این برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چهار مقوله آموزش، مشاوره، اشتغال و حمایت‌های رفاهی دیده‌ شده و ۱۴ گام برای آن پیش بینی شده است.

وی اظهارداشت: امیدواریم اعتبارات خوبی برای سیستان و بلوچستان را در بخش زنان سرپرست خانوار و دختران بازمانده از تحصیل در نظر گرفته شود که همه موفق به تحصیل شوند.

خزئلی همچنین بیان کرد: طرح مفصلی توسط معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برای تحصیل بازماندگان از تحصیل اعم از پسر و دختر در حال تدوین است که امیدواریم پس از تصویب به صورت ملی اجرا شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این که این معاونت در دو بخش توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از خانواده فعالیت می‌کند ، افزود: پارسال در هشت محور از جمله قانون گذاری، سیاست گذاری، اصلاح قوانین اصلاح رویه ها و عملکردها اقداماتی انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین تسهیلات دهه شصتی برای روستاییان با همکاری معاونت روستایی انجام شد تا پس از وام ازدواج، تسهیلات مسکن هم اعطا شود تا باعث مهاجرت معکوس به روستاها شود چون ازدواج در روستاها بسیار کمتر است برای این موضوع برنامه‌ریزی شده است.
خزعلی همچنین از دیگر اقدامات دولت مردمی در حوزه خانواده را اعطای خانه به خانواده‌های دارای چهار قلو عنوان کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ چهار قلو داشتیم و ما راه حمایت از این خانواده‌ها را تسهیل کردیم که قانون اهدای مسکن به این افراد اجرا شود چون۹۵ درصد آنها پدران بیمار و کارگر بودند.
وی ادامه داد: ۱۴ گروه در این معاونت از جمله گروه زنان، ورزش، نخبگان و دیگر گروه‌ها را تشکیل دادیم.