تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار گامی بزرگ از دولت سیزدهم

دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار نگاه خاصی به حوزه زنان و خانواده داشته است و مهمترین اقدامی که در این مدت یک سال فعالیت دولت انجام شده، تشکیل ستاد ملی زن و خانواده است که با تشکیل این ستاد برنامه‌های عملیاتی خوبی در دستور کار قرار گرفته است

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار و جایگاه بانوان در استان‌ها، تشکیل صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار، راه‌اندازی و فعال سازی طرح کسب و کار پایدار بانوان و راه‌اندازی پلتفرم بازار (وندا) جهت معرفی کسب و کارهای نوین جوانان و زنان سرپرست خانوار، انجام دورکاری برای بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال، تسهیلات برای دهه شصتی‌ها، اشتغال بانوان، توانمندسازی آنان و فعالیت‌های حوزه بین‌الملل از جمله مهمترین این اقدامات است.
آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، این در حالی است که پیشتر و اوایل برنامه ششم توسعه این بانوان تنها سه میلیون نفر بودند و در این مدت برخی زنان خود سرپرست هم به این افراد اضافه شده‌اند که به همین منظور دولت مردمی و انقلابی سیزدهم برای حل مشکلات این بانوان برنامه‌ریزی جدی خود را از زمان فعالیت خود آغاز کرده است.
تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار گامی بزرگ از دولت سیزدهم
حال با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار از آسیب‌پذیرترین اقشار هستند و دربسیاری از سفرهای استانی رئیس جمهور شاهد هستیم که این زنان به دلیل نداشتن ضامن و پشتوانه‌های مالی، از تسهیلات مرتبط با زنان سرپرست خانوار محروم بودند تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات برای حمایت از این بانوان و حل مشکل اشتغال آنان اقدامی مثبت از سوی دولت بوده است.
اگرچه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یکی از مهمترین برنامه‌هایی را که برای زنان سرپرست خانوار انجام داد، تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود تا گامی مهم و اثرگذار برای رفع مشکلات این بانوان در روزهای اول تشکیل دولت برداشته شود اما تشکیل این صندوق بارقه امید در دل بانوانی که دریافت تسهیلات برای آنها آرزو شده بود؛ زده شد.
باید گفت برنامه اصولی که مورد رضایت بسیاری از زنان سرپرست خانوار و جهت کاهش دغدغه آنان بوده است تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار بود که خوشبختانه این طرح به ثمر نشسته است و اکنون با تشکیل این صندوق، بانوانی که برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی خود بدون ضامن هستند، از طرف این صندوق و با همراهی و همکاری دولت ضمانت خواهند شد.
مصوبه تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات ویژه زنان سرپرست خانوار چنان دارای اهمیت است که آن را یک دستاورد مهم در این دولت می‌دانیم زیرا تا پیش از این بانوان برای دریافت تسهیلات به دلیل نداشتن ضامن نمی‌توانستند برای اشتغال خود برنامه‌ریزی داشته باشند و تشکیل این صندوق برنامه‌ای عملیاتی برای حمایت از این بانوان به شمار می‌رود.
تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای بانوان شود و در آینده مشکلی برای ضمانت تسهیلات خود و فراهم شدن فرصت شغلی نداشته باشند.
تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار گامی بزرگ از دولت سیزدهم
با توجه به مشکلاتی که بانوان برای داشتن ضامن تسهیلات خود در جریان سفرهای استانی مطرح می‌کنند بنابراین تشکیل این صندوق می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای بانوان شود و در آینده مشکلی برای ضمانت تسهیلات خود و فراهم شدن فرصت شغلی نداشته باشند.
به همین منظور علاوه بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی اولیه این صندوق ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تودیع شد تا بتواند افراد بیشتری را مشمول این ضمانت کند و بخشی از دغدغه زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی رفع شود و در واقع این اعتبار کمک دولت برای اشتغال زنان کارآفرین است.
یکی از موضوعاتی که اکنون جای امیدواری دارد این است که حل مشکل زنان سرپرست خانوار برای داشتن ضمانت در حوزه اشتغال در این دولت به نتیجه رسیده است که به عنوان یکی از کارهای بسیار بزرگ در این دوره به شمار می‌رود زیرا تاکنون این بانوان به دلیل نداشتن ضامن، نه تنها شغل مناسب نداشتند بلکه از دریافت تسهیلات برای اشتغالزایی خود هم محروم بودند.
تشکیل این صندوق ضمانت تسهیلات به منظور حل مشکل ضمانت و پس از آن ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار گام مهمی از این دولت بود که امیدواریم روز به روز شاهد کاهش مشکلات بانوان در این عرصه باشیم تا آنان نیز بتوانند با دریافت به موقع تسهیلات و ایجاد شغل مناسب برای خود، در راستای تحکیم بنیان خانواده خود گام‌های موثری بردارد.
با توجه به اینکه ضمانت یکی از مشکلات بانوان سرپرست خانوار برای اخذ تسهیلات به شمار می‌رود براساس مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، دولت از این پس ضمانت تسهیلات این بانوان را به عهده می‌گیرد تا دغدغه بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات، حل شود