برگزاری هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی/ تفاهم‌نامه شهرداری با زندان زنان

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در خصوص هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی، انعقاد تفاهم‌نامه با زندان زنان و وزارت علوم و ... توضیحاتی ارائه کرد.

مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در نشست خبری که به مناسبت هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی برگزار شد، اظهار داشت:‌ این نمایشگاه ۹ تا ۱۸ شهریور سال جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ شب در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و صنایع دستی انجام می شود و توانمندی‌های زنان عرضه خواهد شد.

مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: ۳۲۰۰ مترمربع متراژ نمایشگاه است که با فضای غرفه‌ها که ۱۵۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده در مجموع ۴۷۰۰ متر فضای نمایشگاهی خواهیم داشت.همچنین محصولات ۴۶۵۲ نفر در قالب ۳۱۰ فضای فروش و غرفه عرضه می‌شود و هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه محصولات تولیدی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار است.

اردبیلی به برگزاری طرح ریحان شهر توسط اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این برنامه یک اقدام مشارکتی در حوزه زنان است که نتایج بسیار خوبی در سطح محلات پایتخت در حوزه توانمندی زنان و بهره‌مندی از توانایی آنها خواهد داشت.

وی گفت: طی ماه‌های گذشته توسط شهرداری تهران برنامه‌های گسترده‌ ای از جمله دوره‌های مشاوره رایگان،‌خدمات مددکاری، خودمراقبتی، مهارت‌آموزی و … انجام شده و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های دائمی مدنظر بوده است. به زودی نمایشگاه خاوران را خواهیم داشت و نمایشگاه‌های فصلی هم مدام برگزار می شود.

مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران اضافه کرد: برای فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز برنامه‌هایی مانند هدایت شغلی، تحصیلی و پرورش استعدادهای درخشان آنها انجام شده و طرح آموزش مشاغل خانگی برای زنان جوان و خانه‌دار اجرا شده است.

اردبیلی به اردوی کارآفرینی برای دختران نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله در قالب طرح‌های هزار امید اشاره کرد و گفت: بیش از هزار دختر از محلات تهران در این اردوی کارآفرینی شرکت کرده‌اند.

وی اعلام کرد:‌در روز دانش‌آموز نیز مجموعه نمایشگاهی از محصولات و طرح‌های دختران نوجوان محلات تهران را خواهیم داشت. همچنین طرح‌های خانواده‌محور مدنظر قرار گرفته چرا که رویکرد مدیریت شهری خانواده‌محوری است.

مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران بیان داشت: مجموعه طرح‌های زیر آسمان روضه در بوستان‌های بانوان در ماه محرم اجرا شده و در صفر هم ادامه خواهد داشت.در مراسم پیاده‌روی اربعین از مجموعه‌های مردمی که تمایل همکاری داشته باشند استقبال می‌کنیم و سعی خواهیم داشت زیرساخت‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

اردبیلی از انعقاد تفاهم‌نامه با زندان زنان تهران خبر داد و گفت:‌ بر اساس این تفاهم‌نامه زنان زندانی که محکومیت آنها رأی باز داشته باشد جهت اشتغال به ما معرفی می‌شوند.

وی گفت:‌ حدود ۸۰۰ زن در زندان‌های تهران داریم که تعهد کرده‌ایم بر اساس تفاهم‌نامه برای حدود ۲۰۰ زن فضای اشتغال متناسب با توانمندی‌های آنها ایجاد کنیم.

مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران گفت:‌همچنین با وزارت علوم برنامه‌هایی داریم تا در دانشگاه‌هایی مانند الزهرا و تهران طرح «دانشگاهی به وسعت یک شهر» اجرا شود و از دختران دانشجو به عنوان کنشگر، تسهیل‌گر و پژوهشگر بهره‌مند شویم که ان‌شاءالله در سال تحصیلی جدید برنامه‌هایی در این راستا اجرا خواهد شد.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در ورزشگاه ها اظهارداشت: داستان حضور زنان در ورزشگاه موضوع چند سال گذشته بود و با توجه به اینکه شرایط حضور فراهم شده تاکید می‌کنیم که باید امکانات برای حضور زنان بیشتر شود و در شهرداری تهران نیز هر کاری از دست ما بر آید دریغ نمی‌کنیم.

وی درباره پرسشی در زمینه جزئیات راه اندازی شهردخت‌های نوآوری گفت: این موضوع در راستای شتاب دهی فعالیت‌های نوآورانه زنان و حتی کودکان در نظر گرفته شده و هم نوآوری کارآفرینی و هم نوآوری اجتماعی مد نظر است.

اردبیلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقال گرمخانه‌ها به خارج از تهران گفت: این موضوع از سیاست‌های کلی شهرداری تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی است که گرمخانه‌ها اعم از گرمخانه زنان و مردان به خارج از بافت مسکونی منتقل شود و این از مطالبات شهروندان از شهرداری بوده است.