برگزاری جشنواره بین المللی قارچ در کردستان

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور از برگزاری جشنواره بین المللی و مسابقه آشپزی با قارچ در کردستان خبرداد و گفت: این رویداد روز پنجشنبه ۳۰ تیر سال جاری با مشارکت آشپزهایی از شهرهای رشت و کرمانشاه ( ۲ شهر خلاق خوراک در جهان) در شهر سنندج برگزار می شود.

نیما باغبانی  با اشاره به اینکه این برنامه در ۲ بخش اجرا می شود، اظهار داشت: بخش نخست آن شامل برگزاری سمینار تخصصی با محوریت چشم اندازهای تولید و صادرات قارچ خوراکی و همچنین چالش ها و مشکلات پیش روی تولید این محصول است که صبح روز پنجشنبه ۳۰ تیر برگزار می شود.

وی اضافه کرد: بخش دوم این برنامه هم شامل برگزاری مسابقه آشپزی با قارچ است که عصر همین روز در پارک ملت سنندج برگزار می شود و علاقمندان به شرکت در این بخش می توانند از طریق واتساپ با شماره ۰۹۰۱۳۷۳۲۷۲۷ ثبت نام کنند.

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در پاسخ به اینکه سطح بین المللی جشنواره چگونه است و آیا شرکت کنندگان یا داورانی از خارج کشور در این برنامه حضور پیدا می کنند،گفت: با توجه به اینکه ۲ شهر رشت و کرمانشاه در ایران به عنوان شهرهای خلاق خوراک جهان در یونسکو به ثبت رسیدند و این شهرها هم در برگزاری این جشنواره و مسابقه مشارکت دارند لذا حضور آنها در هر جشنواره غذایی منجر به بین المللی شدن آنها می شود.

باغبانی با اشاره به اینکه این جشنواره و مسابقه به منظور افزایش سرانه مصرف قارچ خوراکی و ترویج تغذیه سالم برگزار می شود، یادآور شد: تیم داوران مسابقه آشپزی با قارچ را آشپزها و کارشناسان حوزه غذایی رسانه ملی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: چند برنامه جنبی هم در حاشیه برگزاری مسابقه آشپزی هم چون اجرای موسیقی و  هه‌لپه‌رکی هم در پارک ملت خواهیم داشت.

وجود ۱۳ واحد تولید قارچ خوراکی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت بالای تولید قارچ در استان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مدرن ترین و موفق ترین واحدهای تولید قارچ کشور در کردستان است که ظرفیت تولید سالانه آن یک هزار و ۵۰۰ تن است.

پیمان اسکندری با بیان اینکه تاکنون یک فاز از این واحد تولیدی به بهره برداری رسیده است، افزود: با تکمیل زنجیره این واحد میزان تولید روزانه  آن به ۲۵ تن و سالانه ۳۵ هزار تن افزایش می یابد و تعداد افراد مشغول به کار آن هم از ۱۱۰ نفر به ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: بیشتر واحدهای این زنجیره مانند احداث واحد کمپوست پیشرفت فیزیکی ۶۰  درصدی دارد که امیدواریم در آینده نزدیک با تامین تسهیلات لازم به بهره‌برداری کامل برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با توجه به این ظرفیت استان جشنواره و مسابقه آشپزی با قارچ خوراکی به منظور استفاده بیشتر از این محصول اواخر هفته جاری برگزار می شود و در این برنامه به طور تخصصی هم به مسائل و موضوعات مربوط به تولید قارچ در استان هم پرداخته می شود.

جشنواره و مسابقه آشپزی با قارچ به همت انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور و با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی کردستان، شهرداری سنندج و واحد پرورش قارچ«کشت سبز اورامان» یکی از بزرگترین و مدرن ترین مزارع پرورش قارج کشور برگزار می شود.