ایجاد صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار/ تداوم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منوط به تصمیم وزارت ورزش است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ایجاد صندوق ضمانت در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، اصلاح آیین نامه‌ها در راستای کمک و تسهیلات مددجویان، طرح ارتقا ساختار مشاوران زن از اقدامات عملکردی در حوزه زنان در یکسال گذشته است.

انسیه خزعلی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: سیاست زدگی، نگاه‌های سیاسی و تشریفاتی بودن در این معاونت یکی از آسیب‌هایی بود که معاونت با آن دست به گریبان بوده است، معاونت قدرت اعمال نظرات را نداشت که در یک سال گذشته سعی کردیم که این آسیب کم شود.

وی با بیان اینکه محورهای اصلی در حوزه‌های عملکردها را داشتیم، افزود: تدوین لایحه و اصلاح قوانین، برنامه ریزی برای توانمندسازی زنان بویژه سرپرست خانواده و کار آفرین، ارتباطات مردمی و دیدارهای نخبگانی، مقابله با آسیب‌های مرتبط با حوزه زنان، برنامه ریزی و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و رصد ارزیابی با اخذ اعتبار و تخصیص صورت گرفته است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در بخش لوایح اعتراضاتی داشتیم که بطور مثال کارنامه به مادران داده نمی‌شد ‌که این موضوع با دستور رییس جمهور اصلاح شد.

خزعلی درباره اقدامات این معاونت برای ارتقای شاخص‌های عدالت جنسیتی اظهار کرد: در چند نوبت از دستگاه‌های مختلف گزارش کار درخواست کردیم اما با توجه به نبود امکان ارزیابی شاخص‌ها و نبود امکانات و نیرو پاسخ مطلوبی بدست نیامد.

وی با بیان اینکه ۷۷ شاخص در ۱۲۵ زمینه تنظیم شده بود، خاطرنشان کرد: برخی شاخص‌ها امکان پیاده کردن نداشت و برخی شاخص‌ها فقط به زنان اختصاص داشت و قابلیت قیاس نداشت.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: تنوع و تکثر شاخص‌ها یکی از مواردی است که دستگاه ها را گرفتار کرده ، بنابراین بحث تنظیم شاخص هایی هدفمند در حوزه زنان و مردان تدوین شد که گزارش آن به صورت ادواری ارائه می‌شود.

تداوم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منوط به تصمیم وزارت ورزش است

خزعلی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه برای بازی استقلال به دلیل فشار فیفا بوده یا خیر با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ برای دیدار مسابقه فوتبال اخیر با فشار فیفا نبوده و تصمیم وزارت ورزش بوده است، گفت: تداوم حضور زنان در مسابقات فوتبال نیز بستگی به تصمیم وزارت ورزش دارد

وی همچنین درباره اقدامات برای حمایت از زنان و زوجین نابارور اظهارکرد : در قانونی که در یکی از سفرهای استانی به تصویب رسید، بنا شد بیمه ناباروری در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لحاظ شود. همچنین در قانون ذکر شده اگر مراکز خصوصی بیمه را قبول نکنند، مجوز آنها تمدید نمی‌شود.

وی در ادامه درباره وام‌های ازدواج و وثیقه گفت: با دستور رییس جمهور مقرر شد که در مدت زمان ۲ هفته تا حداکثر یک ماه زوجین وام را دریافت کنند و وثایق بانک‌ها نیز به حداقل ممکن دریافت شود.

وی افزود: یکی از اعتبارات در سفرهای استانی برای زندانیان زن و خصوصا مهارت آموزی اختصاص داده می‌شود تا براین اساس زنان پس از آزادی بتوانند اشتغال داشته باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در زمینه سلامت روانی خانواده، اجرای نظام مشاوره تدوین شد و برای آموزش پیش، حین و پس از ازدواج و پیشگیری از طلاق نیز اقداماتی در دستورکار قرار گرفته است.

خزعلی ادامه داد: ١۵ لایحه و اصلاحیه را در دست تدوین داریم، اما درباره امتیازات ویژه از خانم‌ها، حتما در راستای رسالت‌ها و مسئولیت های زنان برنامه نظام واره اشتغال را داریم، گاهی مشاهده می‌شود در مرخصی ۶-٩ ماهه زایمان، حقوق زنان قطع می‌شد، همچنین گاهی برخی شغل‌ها بعد از این مرخصی‌های زایمان از دست داده می شد که در پی تثبیت و حمایت از مشاغل و جایگاه بانوان هستیم.

معاون رییس جمهوری درباره آخرین وضعیت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت اظهارکرد : این لایحه به مجلس رفته ، در این راستا با نمایندگان مجلس جلساتی هم برگزار شده و این لایحه با دو فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است.

خزعلی با بیان اینکه روند بررسی آن طولانی شده است، ادامه داد: علت این موضوع این است که ۱۰ سال از دستور رهبری برای تدوین آن گذشته است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات و تلاش‌هایی که در سفرهای استانی به آن توجه داریم، ایجاد و امکان ورزش عمومی و قهرمانی زنان است، گفت: حمایت از زنانی که مدال آور هستند و همچنین کمک به دریافت پاداش های آنان نیز پیگیری می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نیاز به پشتوانه مالی بیمه‌ زنان خانوار باعث شده این موضوع که شعار همه دولت ها بوده تاکنون محقق نشود اما در نظر داریم تا این بیمه در مناطق روستایی و مناطق محروم پیگیری شود.

خزعلی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در زمینه پرداخت حقوق زنان طی مرخصی زایمان توضیح داد: گاهی۶ تا ۹ ماه حقوق زنان در مرخصی زایمان قطع می شدو سپس پرداخت می‌شد اما پس از پیگیری‌هایی که در این راستا انجام شده ، به ما تعهد دادند که پرداخت به زنان از همان دوره اول مرخصی انجام شود.

وی همچنین درباره محدود شدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت اظهارکرد: در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست، غربالگری حذف نشده بلکه نظام مند شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: بطور مثال کشور انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایطی که ریسک باشد غربالگری توسط پزشک را توصیه می‌کنند. همچنین اگر سن خانم بالای ۳۵ سال باشد و یا در بین بستگانش سابقه بیماری خاص وجود داشته باشد، وظیفه پزشک است که توصیه به غربالگری کند. غربالگری منع نشده است.

خزعلی همچنین درباره آمارهای مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۴ سال افزود: در حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم هستیم که با این موضوع درگیراند. برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال برگه رشد و مجوز باید وجود داشته باشد و در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید مراحل بازبینی انجام شود که حتما برگه رشد داشته‌ باشند.

وی با بیان اینکه در کشورهایی نظیر ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید از ازدواج پیش از بلوغ جلوگیری کرد. بالغ همسری در جنبه های مختلف فکری و اقتصادی لازمه ورود به زندگی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری گفت: باید جلوی ازدواج غیر بالغ گرفته شود، بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله خود می‌گویند ما بالغ‌ هستیم و چرا برای ما از واژه کودک استفاده می کنند. اکنون سن ازدواج در کشور افزایش یافته و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این نشان می دهد که در مجموع در متوسط ایران کودک همسری غلبه ندارد اما وظیفه رفع همان مقدار کم که ظلم و اجحافی در حق بچه‌ها می‌شود را بر عهده داریم.

وی در خصوص فراگیر شدن بیمه زنان خانه‌دار افزود: این امر نیازمند بودجه است، اکنون مقدار پرداخت خانم‌ها افزایش و سهم دولت کاهش یافته و این امر باید فراگیری بیشتری داشته باشد. در قانون جوانی جمعیت این امر از روستاها عملیاتی می‌شود و زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند بیمه می‌شوند و سپس به شهرها گسترش پیدا می‌کند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین گفت: اهدافی که درمورد زنان و خانواده است، بخشی مربوط به معاونت و بخشی مربوط به دولت است، در هر دو مورد بیش از آنچه که برنامه ریزی کرده بودیم، محقق شده است.

وی افزود: در مورد معاونت می توانم بگویم که بررسی کنید دولت‌های گذشته در یکسال اول چه کردند، از قانون و حمایت‌های صورت گرفته تا اقدامات عملیاتی در استان‌ها به نفع زنان صورت گرفته است.

خزعلی خاطرنشان کرد: اعتبار خاصی برای استان‌ها در نظر گرفته شده که اکنون عملیاتی می شود، جلساتی برگزار می شود که سابقه نداشته است و توانستیم دستگاه های اجرایی را وارد اقدام عملیاتی کنیم. دولت در حوزه زنان بسیار موفق عمل کرد، موضوعاتی مانند بیمه زنان باردار و ناباوری اجرا می شود و حضور زنان در بخش‌های مختلف و حمایت ها صورت گرفته است.