انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری فنی، علمی و آموزشی خانه خلاق و جامعه بومگردی مازندران

خانه خلاق دیما مازندران به‌عنوان نهادی اجتماعی اقتصادی، مؤثر در امر توسعه فناوری و صنایع خلاق و به‌تبع آن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی و اشتغال‌زایی تخصصی است.

تفاهم‌نامه‌ای در راستای ایجاد و گسترش زمینه‌های مشترک همکاری فنی، علمی و آموزشی فی‌مابین خانه خلاق و نوآوری دیما مازندران و جامعه بومگردی مازندران منعقد شد که بر اساس این تفاهم‌نامه ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک و گسترش تعامل در حوزه آموزش، توسعه کسب‌وکارها و هم‌افزایی تجربیات در جهت کارآفرینی با استفاده از کلیه امکانات طرفین اعم از توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی و تخصصی و درواقع کاری مشترک در زمینه تولید و طراحی پلتفرم است که ارائه خدمات در زمینه آموزش مشاوره به جامعه بوم گردی، معرفی طرح‌های توجیه‌پذیر به سرمایه‌گذار و معرفی طرح‌های نوآورانه مشترک، نشست‌های دوره‌ای در راستای تقویت نقاط قوت و تبادل‌نظر، ارائه مدل‌های نوین بومگردی دنیا،  برگزاری همایش‌ها و وبینارها در راستای توسعه روستایی و نوآوری اجتماعی، ایجاد شبکه نظام‌مند و هم‌افزایی بین جامعه بومگردی و دانشگاه، تجاری‌سازی و برندینگ  و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی ارائه‌ خدمات فنی در حوزه برنامه‌نویسی، برندینگ، مدیا و… در راستای ایجاد و توسعه کسب‌وکارها از تعهدات خانه خلاق است.

* انتقال فن‌آوری نو به حوزه کسب‌وکار با همکاری دانشگاه‌ها

عباس نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و مدیرعامل خانه خلاق استان مازندران گفت: استان مازندران در بخش‌های مختلف طبیعی،  تاریخی و میراثی دارای جاذبه‌های فراوان است و باید گردشگری در این حوزه‌ها فعال‌تر از گذشته شود.

وی افزود: مازندران باید استانی پیشتاز در حوزه گردشگری باشد و در این راستا همفکری و هم‌افزایی همه‌جانبه آنجا شود.

نیکزاد خاطرنشان کرد: کسب‌وکارها برای همگام شدن با تغییرات باید به‌روز باشند و باید ارتباط با دانشگاه‌ها افزایش و فن‌آوری نو به حوزه کسب‌وکار منتقل شود.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و مدیر خانه خلاق مازندران گفت: باید ایده‌ها و ابتکارات دانشگاه و خانه خلاق در خدمت کسب‌وکار زیر نظر تشکل‌ها قرار گیرد و تدوین شود تا گام‌های مثبتی برای توسعه همه‌جانبه برداشته شود.

ارتقای کیفیت و معرفی کسب‌وکار مازندران مهم‌ترین‌ ‌ چالش بومگردی است/ اقامت مهم‌ترین موضوع گردشگری مازندران

روح‌الله فرقانی، رئیس انجمن بومگردی استان مازندران هم بابیان اینکه پیگیری مطالبات و خواسته‌ها مهم‌ترین مسئله است و تلاش داریم تا در بخش آموزشی و خدماتی کارهای مثبتی انجام دهیم، اظهار کرد:  با کمک‌ قرارگاه شعار سال و کارگروه ارتقای اقتصاد گردشگری استانداری با همکاری دانشگاه مازندران  اتفاقات خوبی ایجاد شد.

وی افزود: آسیب‌های حوزه بومگردی شناسایی شد و برای حل آن پیگیری در دست انجام است.
 
فرقانی گفت: ارتقای کیفیت و معرفی کسب‌وکار مهم‌ترین‌ ‌ چالش بومگردی است و هرساله انبوهی از مسافران را به دلیل نداشتن اقامت ازدست‌داده و فقط از مازندران عبور می‌کنند.

دبیر جامعه بومگردی کشور یادآور شد: مازندران بر اساس اعلام مسئولان مربوطه هرساله در نوروز ۲۰ میلیون گردشگر دارد که اگر ۱۰ درصد اقامت داشته باشند باید ۲ میلیون مکان اقامت داشته باشیم که در استان ۶۳ هتل داریم و ۱۵۰ اقامتگاه داشتیم که اکنون افزایش‌یافته و اقامتگاه ما ظرفیت این تعداد را ندارند.

وی گفت: موضوع اقامت مهم‌ترین موضوع گردشگری استان مازندران است و سرمایه‌گذاران کمتری به سمت سرمایه‌گذاری  هتل می‌روند و همچنین ذائقه گردشگر به سمت طبیعت و بومگردی رفته و اقامتگاه بومگردی به‌عنوان نیاز مهم گردشگر موردتوجه ویژه است.

فرقانی افزود: خانه‌های روستایی به‌عنوان ظرفیت بومگردی و میراث معنوی و تاریخی مازندران ویک  ظرفیت سرمایه‌گذاری  آماده‌ای که با حمایت اداره کل گردشگری و دستگاه‌های مختلف می‌توانیم به‌روزرسانی کرده و اقامت گردشگران را افزایش دهیم و گردشگران از مازندران تنها به عنوان‌معبر و گذرگاه استفاده نکنند و اقامت داشته باشند.


این مسئول خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه ارتباط بین دانشگاه و مرکز فن‌آور  و خانه خلاق و کسب‌وکارهای بومگردی امضا شد تا این گروه‌ها را به هم نزدیک کرده و خدمات نو به مجموعه ارائه داده و همکاری نزدیکی داشته باشیم.

* مشکل ما مدیریت داشته‌هاس
علیرضا اباذری کارشناس مسئول بومگردی اداره کل میراث‌فرهنگی،  گردشگری وصنایع‌دستی استان مازندران گفت: ما از داشته‌ها چیزی کم نداریم اما در مدیریت داشته‌ها مشکل‌داریم.

وی افزود: کارهایی که در عرصه اجتماعی انجام می‌شود  حالت روانی دارد و اقتصاد نیز  برای کشور امری زیربنایی است و امکان نادیده گرفتنش نیست چراکه در تمام امور ریشه دارد وازسویی  دارای بازوان‌ قدرتمندی است.

اباذری یادآور شد: امروزه  گردشگری به‌عنوان صنعتی پایدار دارای مقبولیتی جهانی است و بومگردی به‌عنوان بحثی نوین در زمین‌گردشگری دارای ریشه مناسب است چراکه سبب آشنایی عموم مردم با آداب‌ورسوم و سنن زیستگاه‌های ابتدایی‌شان هست.
کارشناس مسئول بومگردی اداره کل میراث‌فرهنگی،  گردشگری وصنایع‌دستی استان مازندران  گفت: مازندران نیز همچون بسیاری از استان‌های دیگر به خاطر توجه به این امر با دارا بودن سیصد واندی واحد بوم گردی اقدام به تشکیل ” انجمن جامعه بومگردی”  نموده است چراکه اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از پول‌سازترین رشته‌های گردشگری است که در ردیف دیگرتاسیسات گردشگری دارای فعالیت هستند 
وی افزود: بوم گردی به عنوان یك صنعت پویا بستر مناسبی فراهم می كند تا در آن هر روستا به یك بنگاه اقتصادی تبدیل شود.

این‌مسؤل خاطرنشان کرد: گردشگری به‌عنوان صنعت پایدار فاقد آلایندگی‌های روحی و مادی است چراکه در صنعت گاهی رقابت‌ها در تخریب یکدیگر است ولی در گردشگری علیرغم نداشتن بعد روانی تخریب، بر صلح و آسایش و آرامش تأکید فراوان می‌شود.

وی افزود: از سویی گردشگران افرادی آرام و خواهان صلح و آرامش هستند که اگر جامعه محلی ما به این سطح از دانایی برسند می‌توانند از طریق آن سفیران صلح و دوستی  با خانه‌نشینی به درآمد سرشاری دست یابند. گردشگری با دارا بودن پتانسیل بالا که به‌عنوان  صنعت پایدار و دارنده پاکی و بی‌آلایشی شناخته‌شده است قابلیت رفع معضلات و مشکلات اقتصادی را دارد.

اباذری گفت: امروزه مردم به خاطر خستگی و ملالتی که ارزندگی صنعتی دارند وقتی به زیستگاه‌های محلی وارد می‌شوند، با دیدن زندگی ساده روستایی از ملالت‌ها دورگشته و به سمت آرامش حرکت خواهند نمود

کارشناس مسئول بومگردی اداره کل میراث‌فرهنگی،  گردشگری وصنایع‌دستی استان مازندران یادآور شد: امروزه صنعت گردشگری به خاطر رونق بالای اقتصادی  هم‌ردیف با صنایعی چون نفت و خودرو  است.

اباذری افزود: بسیاری ازتاسیسات  گردشگری  در کشور ما باهدف بسته شدن چاه نفت از دوران گذشته تا حال برپا شدند تأسیساتی چون  ناهارخوران، چلندر، خزرشهر، پارک فین و… 

وی گفت: ما با دارا بودن پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی و دست‌سازهای بسیار بالای موجود در کشور می‌توانیم در گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشیم و در رتبه‌های مطلوب و در اوج باشیم چراکه از داشته‌ها چیزی کم نداریم اما در تدبیر و مدیریت آن داشته‌ها مشکل‌داریم.

اباذری اظهار کرد: همفکری دانشگاه وادارات فال نیکی است که با اندیشه می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و باید تئوری قوی دانشگاه باشد تا به رشد و توسعه برسیم تا شاهد آثار مثبتی در زندگی باشیم.

هیچ اراده‌ای در استان مازندران برای توسعه وجود ندارد/ دانشگاه باید اقتصادی باشد

قاسمی فعال حوزه کسب‌وکار هم گفت: هیچ اراده‌ای در استان مازندران برای توسعه وجود ندارد.

وی افزود: زباله بابلسر در فاصله چند متری با دریا چالش بزرگ این شهرستان است و زباله شهر در دو قدمی دریا با هزاران آلاینده قرار دارد و دپوی زباله و بوی تعفن آن در فصل بهار آزاردهنده است.

قاسمی گفت: بعد از ۱۰ سال کار بر روی مسئله زباله مازندران و جلسات متعدد با مسئولان استانی به این یقین رسیدم که اراده‌ای برای حل زباله وجود ندارد، زباله ساری یکی از معضلات است و سوختن زباله معنا ندارد و همه زباله‌ها آهن، پلاستیک، کاغذ و. قابل‌برگشت هستند و زباله تر هم ۶۰ درصد علمی ثابت شد به خوراک دام و طیور برگشت می‌کنند و مابقی هم تبدیل به کود ارگانیک می‌شود و چیز  اضافه‌ای وجود ندارد.

این فعال کسب‌وکار یادآور شد: با همه این موارد با ۱۶ میلیارد تومان قرار شد زباله‌سوز دایر شود که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شد و بعد از ۱۸ سال دستگاه‌هایی که خریدند که به گفته کارشناس آلمانی که از کارخانه بازدید کرد این دستگاه در اینجا استارت نمی‌خورد و دستگاه دست‌دوم کشور چین است و ریزبافت‌های مواد غذایی چین با کشور ما بر اساس اعلام کارشناسان بسیار متفاوت است و برای ۲۰ سال قبل است و درمجموع ارزش ندارد و با خمه این مسائل بیان‌شده بر اساس دستور استاندار مقرر شد با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید تا بهمن‌ماه افتتاح شود، اما بهمنی وجود ندارد.


وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین حماسه‌ قرن در بیخ گوش ما به‌عنوان بازی‌های جام‌جهانی در قطر در حال انجام است   گفت: حتی یک اتاق در کیش و قشم به افراد اجاره ندادیم و حرفم این است که دانشگاه باید اقتصادی باشد.

به گفته قاسمی، پارک علم و فن‌آوری گامی مهم برای رشد و توسعه است و اکنون پارک علم و فن‌آوری در بابلسر  فعال است و در ساری هم فعال است و کاری است که آلودگی ندارد و با توجه به اینکه گردشگری با ای تی گره‌خورده باید به این حوزه توجه شود.

وی افزود: ما در حوزه گردشگری چه در مازندران باشیم یا نباشیم، می‌توانیم برای استان بهترین و پرسودترین باشیم.

این فعال کسب‌وکار مازندران بیان داشت: در بخش مواد غذایی چیزی اضافه و دورریز نداریم و زباله نداریم و نقش دولت در زندگی به نظر من صفر است و درجایی خواندم که شرکت‌های موفق شرکت‌هایی هستند که کمترین اصطکاک را با دولت‌ها داشته باشند و دولت‌ها عقیم‌اند و به منافع خود می‌اندیشند سلام شرکت‌های خصوصی با رزومه و درآمد و رشد اقتصادی که خلق می‌کنند، چاق می‌شوند.

قاسمی گفت: روستاهای ما بهترین جایگاه برای گردشگری هستند که مثلاً قبرستان سفید چاه بهشهر منطقه‌ای بسیار نمونه است که باید در این بخش کار شود و شناسانده شود و در جذب گردشگر تلاش شود.

وی افزود: اگر توانستیم به منافع خود بیاندیشیم و منافع ما اولویت باشد، برنده خواهیم بود و هر کس به امید همسایه بماند گرسنه است.

این فعال کسب‌وکار بابیان اينکه تمام دامنه البرز ما مستعد کشت بهترین گیاهان دارویی و سبزی است و آن‌قدر مواد ریزمغذی وجود دارد که می‌توان از این فرصت استفاده کرد، گفت: شرکت‌های خلاق ما باپوست و تخم نارنج بهترین روغن را استحصال می‌کنند و گل محمدی در البرز ما ۷۵ درصد اسانس دارد درحالی‌که در کاشان ۲۵ درصد اسانس دارد و ما آن آب‌وهوای مناسب را در استان خودداریم و می‌توانیم بهترین کشت را داشته باشیم.
وی افزود: داروهای گیاهی و سنتی در دامنه البرز بهترین نوع کشت و بهترین سودآوری را دارد  و اگر بتوانیم فرصت‌های مرده را زنده کنیم توسعه است  امروز  خشک‌کردن میوه‌ها بهترین نوع سودآوری را دارد.

این فعال کسب‌وکار بابیان اينکه انسان‌ها به‌اندازه اهداف و توفیق انجام عمل ارزش‌دارند، گفت:  استان مازندران ظاهری سبز دارد ولی مرداب و وازده است و ما عموماً  از غذا انرژی نمی‌گیریم و این انرژی گرفتن مهم است.

قاسمی افزود: ما می‌توانیم این جذابیت‌ها را برای مخاطبان بیشتر کنیم و در بخش ای تی خدمات گسترده به مشتریان ارائه کنیم و افراد را به خواسته‌های خود برسانیم. 
وی بابیان اينکه چقدر اماکن در استان مازندران داریم که نتوانستیم فرصت گردشگری را ایجاد کنیم، یادآور شد: روستاهای ما به‌شدت درگیرند و بومگردی می‌تواند همه روستاییان را فعال کند و توسعه ایجاد کند.

وی گفت: باید در عمل منطقه خود را دگرگون کنیم و حضور من در پارک علم و فن‌آوری این است که یک فرد را به سمت تعالی و رشد هدایت کنیم و اگر دنیا از ایران می‌ترسد از ذهن خلاق جوانان ما می‌ترسد نه از نفت و موشک.

قاسمی افزود: شهر و چشم‌ها از زیبایی خسته است و جذاب سازی نمی‌بینیم و ما ایده خلاق خوب نداریم و باید به سمت جذاب سازی برویم.

* تعریف اقتصاد کشور بر اساس صنعت توریسم

عباس زاده مدیر اجرایی خانه خلاق مازندران هم بابیان اينکه اقتصاد اصلی کشور بر اساس صنعت توریسم باید تعریف شود، اظهار کرد: ما یک استان ناموفق در بحث گردشگری هستیم و اگرچه ۲۰ میلیون مسافر داریم اما پذیرایی مناسب نداریم و تنها دو روز می‌توانیم گردشگر را در استان نگه‌داریم.

وی افزود: هتل‌های فراوان و تنوع گردشگری در فضاهای مختلف داریم و ” خانه خلاق دیما ” تلاش دارد تا با گرد هم آوردن مفاخر علمی استان که حرفی در حوزه گردشگری دارند، برای گردشگری استان تلاش شود.

عباس زاده گفت: درنا نماد صلح و دوستی است و به عنوان‌نماد خانه خلاق در نظر گرفته شد و خانه خلاق دنبال هست کردن نیست‌هاست و به دنبال اپلیکیشنی هستیم تا با ورود به مازندران خانه خلاق دیما به گردشگران خوش‌آمد بگوییم.


وی بابیان اينکه اگر  از گردشگری جهان الگوبرداری مناسب از اجرایی کنیم، دارای توسعه در این بخش خواهیم بود، خاطرنشان کرد، خانه خلاق در نظر دارد تا تکنولوژی گردشگری را در مازندران ایجاد و پیاده کند که در این صورت جدیدترین تکنولوژی را با الگوبرداری از کشورهای دیگر خواهیم داشت.

مدیر اجرایی خانه خلاق مازندران گفت: با استفاده‌ از تحقیقات دانشگاهی و پایان‌نامه اساتید در خانه خلاق به‌عنوان مجموعه خصوصی تلاش داریم تا با همفکری و هم‌اندیشی برای توسعه گردشگری استان مازندران تلاش کنیم که در این راستا بخش دولتی ناظر و همراه ما خواهد بود.

* رفع  مشکلات گردشگری مازندران نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبه

خانم ناجی عضو هیات مدیره انجمن بومگردی  که از سال ۹۴ وارد گردشگری شده می‌گوید: در بخش‌های مختلف خانه مسافر و اقامتگاه بومگردی واردشده و در غرب مازندران فعالیت دارد و هم‌اکنون ۵۵ اقامتگاه در شهسوار دارد که‌ اگرچه دارای مشکلات فراواني است اما باید تلاش و کمک کرد تا این‌مشکلات برطرف شود.

وی گفت:  باید با کمک هم برای برطرف شدن مشکلات وارد عمل شویم و برای رفع مشکلات گردشگری غرب و شرق استان تلاش کنیم‌ تا با هم‌افزایی توسعه مناسبی رقم بخورد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه مشترک بین خانه خلاق دیما مازندران و جامعه بومگردی استان برای همکاری‌های بیشتر گردشگری منعقد و امضا شد.

 تهیه و تنظیم:مریم نظری