از کشت گل محمدی در روستای جیربند بهشهر تا اشتغال زایی برای جوانان

کشت گل محمدی و تولید گلاب در روستای جیربند بهشهر یکی از روستاهای مناطق کوهستانی و کمتر توسعه یافته، این روزها گامی برای توسعه اقتصادی در روستا و اشتغال جوانان شده است و می رود تا به مهاجرت معکوس برای منطقه برسد.

عصر بانوان- مریم نظری/  کشور ایران خاستگاه گل محمدی است ۱۳ گونه بومی گل محمدی در ایران وجود دارد که ۳۲ هزار هکتار از باغات ایران به کشت گل محمدی اختصاص یافته است و سالانه ۶۰ هزار تن گل محمدی از این گل ها در کشورمان برداشت و ۵ هزار تن گلاب تولید می شود و این در حالیست که امروزه ۱۵ هزار هکتار از باغات کشورهای دیگر جهان به کشت گل محمدی اختصاص دارد.

براساس آنچه توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است؛ متوسط تولید گل محمدی در هر هکتار دو تن است و تولید این گل در اقصی نقاط کشور موجب توسعه  و تحول بسیار بالای اقتصادی در مناطق کوهستانی شده است.

 

 

این روزها تولید و پرورش گل محمدی در مناطق مختلف استان مازندران رواج خاصی گرفته و این محصول با بوی بی نظیرش به یکی از درآمدهای مهم روستاییان تبدیل شده است و در شهرستان بهشهر و در روستای جیربند در منطقه کوهستانی با ارتفاعی بالغ بر ۱۳۵۰ متر از سطح دریا موجب شده است، کشت گل محمدی از رواج بیشتری برخوردار شود.

در روستای جیربند بهشهر، یکی از پزشکان منطقه و روستای جیربند اقدام به کشت گل محمدی در اراضی شیبدار کرده است تا در کنار خدمت پزشکی خود خدمتی دیگر به مردم ارائه داده و بهشت را به منطقه بیاورد و ضمن ایجاد منطقه ای چشم نواز برای اهالی روستا و بوی خوش گل محمدی برای حدود ۱۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کند.

دکتر احمدی یکی از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گل محمدی در روستای جیربند بهشهر است که از سال ۹۲ اقدام به کشت این گل بسیار خوشبو کرده و با نهال هایی که از قمصر کاشان به منطقه آورده موجب فضایی دلنواز برای اهالی و ایجاد اشتغال پایدار برای تعدادی از جوانان و افراد جویای شغل شده است و اکنون هم با گلاب گیری از این گل محمدی  در این بخش هم به توانمندی لازم رسیده است.

 

اختصاص ۳۰ هکتار از باغات بهشهر به کشت گل محمدی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر هم به خبرنگار عصر بانوان گفت: گل محمدی یک محصول استراژی در حوزه کشاورزی در کشور است که شهرستان بهشهر با دارا بودن بیش از ۳۰ هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی و تولید سالانه ۷۰ تن گل محمدی تلاش دارد تا به عنوان یکی از تولیدکنندگان در زمینه پرورش این محصول شناخته ‌شود.

غلامرضا قنبری افزود: امسال تلاش شد تا ۱۵ هکتار دیگر به این سطح زیر کشت افزوده شود که به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب در مناطق کوهستانی بهشهر این محصول می تواند یکی از محصولات و تولیدات مناسب منطقه با درآمدزایی بالا باشد

 

رونق اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با تولید گل محمدی

سعیدی یکی از فرهنگیان روستای جیربند هم با بیان اینکه کشت گل محمدی در توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی داشته است؛ خاطر نشان کرد: امروزه کشت گل محمدی در روستای جیربند در کنار درآمدی که از این امر حاصل می شود؛ موجب اشتغال جوانان و مردم منطقه به طور مستقیم شده و به طور غیرمستقیم هم برای برخی دیگر ایجاد اشتغال کرده است و موجب رونق در روستا شده است.

 

وی افزود: توسعه و رونق شغل های وابسته ای همچون کودحیوانی، پخش کود در باغات و حمل با تراکتور و .. یکی دیگر از مزایای این کشت است که اگر برای توسعه این کشت تلاش شود، سوددهی بسیار بالایی دارد.

تولید هزار لیتر گلاب ناب از هزار کیلوگرم گل محمدی جیربند

میرزایی یکی از افرادی که در باغ گل محمدی دکتر احمدی در روستای جیربند بهشهر فعال است هم با اشاره به اینکه از هر هزار کیلوگرم گل محمدی براساس برآورد هزار لیتر گلاب استحصال می شود؛ می گوید: روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گل محمدی از این باغ برداشت می شود که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر گلاب تولید می شود.

وی گفت: به دلیل آب و هوا و سطح ارتفاع ۱۳۵۰ متری از دریا و بالا بودن ارتفاع در روستای جیربند بهشهر،عطر خوش گل و گلاب بیشتر است و استقبال خوبی برای خرید این گلاب در منطقه و شهرستان انجام شده است.

 

گل محمدی، گیاه شفابخش طبیعت

شعبان محسنی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای جیربند و جوربند هم با اشاره به کشت گل محمدی در روستای جیربند بهشهر گفت: کشت این گل بسیار زیبا و خوشبو این روزها و در سال های اخیر در روستای جیربند موجب اشتغال تعدادی از جوانان شده است که علاوه بر زیبایی و بوی خاص این گیاه ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری یکی از فواید مهم این گیاه است که به همت دکتر احمدی در این روستا کشت و توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه گل محمدی گیاه شفابخش است؛ افزود: این گیاه با بوی خوشی که دارد برای اعصاب و روح و روان بسیار مناسب است و آرامش را برای ما از طبیعت به ارمغان می آورد و آنچه که کارشناسان کشاورزی اعلام کرده اند؛ گل محمدی در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می‌روید و از نظر کیفیت باید در محیطی ویژه پرورش یابد که آب و هوای ییلاقی و نیمه خشک بهترین محیط برای کیفیت عطر آن است که روستای جیربند با توجه به سطح بالای ارتفاع مکانی مناسب برای کشت این گل است.

محسنی یادآور شد: اکنون برخی از ساکنین هم به کشت این گل محمدی در بخش محدود خانگی مبادرت ورزند و امیدواریم در آینده با کمک مسئولان و توسعه کشت گل محمدی در منطقه شاهد مهاجرت معکوس در منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار و فاقد شغل باشیم.

وی بهترین زمان برداشت گل محمدی را قبل از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا دانست و خاطر نشان کرد: کم آب بر بودن، قابلیت کشت در زمین‌های شیب دار، قابل کشت در مناطق گرم و سرد با توجه به شرایط اقلیمی و صرفه اقتصادی از مزایای کشت گل محمدی است.

به گزارش عصر بانوان، از مهم‌ترین ویژگی‌های گل محمدی می‌توان به نیاز کم این گیاه به منابع آب و مقاوم بودن در بسیاری از مناطق دارای شرایط اقلیمی متفاوت اشاره کرد که این مسئله می‌تواند در نهایت افزایش بهره وری آب و جایگزین کشت گیاهان پر آب بر را به دنبال داشته باشد.

کشت گل محمدی نسبت به هرگونه شرایط آب و هوایی گرمسیر و سردسیر مقاوم بوده و همین باعث شده تا توسعه بیشتر سطح اراضی کشت این گیاه پر رونق در دستور کار و اولویت در مناطق کوهستانی مازندران و شهرستان بهشهر قرار گیرد.