اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی به دختران در معرض آسیب

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی مناسب و بهنگام به دختران در معرض آسیب ۱۵ تا ۱۸ ساله خبر داد و گفت: این طرح با الگوی مداخله فردمحور در ۱۰ استان کشور از جمله تهران، البرز و خراسان رضوی از ابتدای مهرماه امسال اجرا می‌شود.

در این طرح برای جامعه مخاطب ۴ هزار و ۲۰۰ نفری دختران، خدمات توانمندسازی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی، آموزش مهارت‌ها سلامت روان و روانکاوی و سلامت جسم از طریق تیم تخصصی مددکاری اجتماعی در کل کشور متشکل از ۱۷۱ مددکار آموزش دیده ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه این خدمات به صورت موردی و سوژه یابی به صورت پویا ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: دختران ۱۵ تا ۱۸ سال در معرض آسیب در این طرح از روش‌های گوناگون شناسایی می‌شوند. مثلا خانواده‌هایی که در شرف طلاق هستند اگر دخترانی در این سنین داشته باشند، دختران بلافاصله در محاکم قضایی شناسایی و با آنان مصاحبه شده و تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. یا خانواده هایی که اعتیاد حاد دارند و والدین معتاد در مراکز بهزیستی پذیرش شدند، دختران آنها تحت پوشش قرار می‌گیرند. دختران پذیرش شده در اورژانس اجتماعی از دیگر مخاطبان این طرح هستند.
اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح توانمندسازی دختران در معرض آسیب
معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح برای مدت یک سال، ۳۰۰ میلیارد تومان است که سقف اعتبار مداخلات برای یک نفر ۱۵ میلیون تومان است که برای او خدمات غربالگری حوزه سلامت و خدمات اولیه ارائه می‌شود و اگر در فرآیند بازتوانی شرکت کند اجازه تامین مالی ۱۴۰ میلیون تومان نیز خواهد داشت.
نصیری افزود: یکی از موضوعاتی که سازمان بهزیستی درگیر آن است بحث های مربوط به آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده است که در چهارچوب اورژانس اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی ارجاعات متعددی در حوزه وجود دارد. خانه‌های سلامت یکی از مرجع‌های شناسایی دختران در معرض آسیب یا آسیب‌دیده است.
خانواده‌هایی که در شرف طلاق هستند اگر دخترانی در این سنین داشته باشند، دختران بلافاصله در محاکم قضایی شناسایی و با آنان مصاحبه شده و تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. یا خانواده هایی که اعتیاد حاد دارند و والدین معتاد در مراکز بهزیستی پذیرش شدند، دختران آنها تحت پوشش قرار می‌گیرند. دختران پذیرش شده در اورژانس اجتماعی از دیگر مخاطبان این طرح هستند.وی ادامه داد: در خانه های سلامت، دخترانی نگهداری می‌شوند که مثلا از خانه فرار کرده‌اند یا دخترانی که در خانواده با مدل اعتیاد شدید در حال زندگی است یا خانواده آنها در شرف طلاق است. اگر دختری به این دلایل از محیط خانواده جدا شود، خدمات به او در چهارچوب خانه سلامت ارائه می‌شود. خانه‌های مهر نیز خانه‌هایی هستند که محل نگهداری نیستند اما خدمات روزانه به دختران ارائه می‌دهد تا وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی نشوند.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با همکاری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی مناسب و بهنگام به دختران در معرض آسیب مشخص شده است.
نصیری یادآور شد: طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی مناسب و بهنگام به دختران در معرض آسیب در ۱۰ استان از جمله استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و لرستان اجرا می شود.
وی با اشاره به جامعه مخاطب ۴ هزار و ۲۰۰ نفری دختران در اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی مناسب و بهنگام به دختران در معرض آسیب گفت: نگاه ما این نیست که ظرفیت اعتبار برای چهار هزار و ۲۰۰ نفر است بلکه برای پیشگیری ثانویه هر رقمی لازم است هزینه کنیم، انجام می‌دهیم.