نهادینه کردن فرهنگ درختکاری با تکثیر گونه‌های نادر درختان هیرکانی در دودانگه ساری

نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و پاسداشت درخت در مجموعه آموزشی ترویجی جنگل هیرکانی دودانگه ساری این روزها در حالی به بالندگی نزدیک‌می شود که خضری فعال محیط زیست تلاش دارد تا ضمن نهادینه کردن فرهنگ درختکاری در حفظ و تکثیر گونه های نادر و در حال انقراض درختان هیرکانی تلاش کند.

عصر بانوان/ جنگل های هیرکانی نوار سبز رنگ جنگل های شمال ایران است که از محدوده ی گلستان تا استان اردبیل را در برمی گیرد. این جنگل ها مهم ترین منبع تامین اکسیژن و هوای پاک ایران به شمار می رود.

در این جنگل ها صدها گونهِ جانوری و گیاهی زندگی می کنند که برای چرخهِ محیط زیست و اکوسیستم لازم است. قدمت این جنگل ها به دوره سوم زمین شناسی می رسد و به حدود چهل میلیون سال می رسد. جنــگل های هـیرکانی شمال ایران در طی میلیون ها سال به وجود آمده اند. مهم ترین عامل جلوگیری از سیل این جنگل ها و ارتفاعات آن است. جالب است بدانید که فسیل های جانوری و گیاهی متعددی از این جنگل ها به دست آمده است. کلمه ی هیرکانیا در دوره اشکانیان استفاده می شده است و محدوده هیرکانیا در شمال شرقی کشور است.
جنگل‌های هیرکانی را به عنوان میراث طبیعی جهان توسط یونسکو ثبت شدهداست و دارای اهمیت فراوانی است.

اکوسیستم ایران بسیار غنی است ولی به‌شدت در معرض انقراض و تخریب قرار دارند و از عواملی که موجب تخریب این اکوسیستم می‌شود، به تغییرات اقلیمی و مشکلات طبیعی و دخالت‌های انسانی می‌توان اشاره کرد و همین امر موجب شده است که در دودانگه ساری به همت علی خضری فعال محیط زیست برای نجات جنگل های هیرکانی تلاش و جنگل آموزشی هیرکانی به همت اداره آموزش و پرورش منطقه دودانگه ساری اجرایی شد.
این‌جنگل آموزشی هیرکانی در سطح ۱۵۰۰ متر اجرایی شد و نمونه ای از  جنگل های هیرکانی در سه طبقه ارتفاع از سطح دریا اجرایی شد.

۱- جنگل جلگه ای با پایین بند: شامل درختان آزاد، انجیلی،  شب خسب، لرگ سپیدار و…
۲-  جنگل حد وسط بامیان بند : شامل درختان راش، ممرز، سرخدار، گیلاس وحشی و …
۳-  جنگل ارتفاعی با بالابند: شامل درخت ارس،  توس، اوری، کیف و…
که به همت اداره آموزش و پرورش منطقه دودانگه و با همت فعال محیط زیست علی خضری و ابراهیمی کارشناس جنگلها و مراتع کشور اجرایی شد و در همین راستا دغدغه مندان این عرصه و منابع طبیعی و محیط زیست وارد کار شده و ضمن بیان دغدغه‌های خود در حوزه منابع طبیعی و حفظ جنگل، از تکثیر جنگل های هیرکانی می گویند:

* نهادینه کردن فرهنگ مهربانی و حفظ طبیعت با کاشت درخت در مدارس

مدیر آموزش و پرورش منطقه دودانگه ساری اظهار کرد: مجموعه جنگل هیرکانی در واقع باغی از درختان نادر هیرکانی و حاصل تلاش شبانه روزی و کار علمی در راستای زنده نگه داشتن محیط زیست و جنگل هیرکانی است که به همت خضری فعال محیط زیست اجرایی شده و کاشت درختان هیرکانی نادر با هدف پرورش برای آیندگان در دستور کار قرار گرفت.

سید ناصر میر محمدی افزود: این مجموعه انواع جنگل های هیرکانی از آستارا تا گلستان را در خود جای داده است و تلاش داریم تا بوسیله آن جنگل های هیرکانی را حفظ و برای توسعه آن تلاش شود.
وی با بیان اینکه ایده و طرح کار و همه هزینه ها با علی خضری فعال زیست

محیطی بوده که قدردان تفکر و ایده ایشان هستیم، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با کاشت درختان، فرهنگ مهربانی و حفظ طبیعت را در مدارس به دانش آموزان آموزش دهیم و بنا به گفته ابراهیمی کارشناس جنگل های کشور، نظیر این‌مجموعه در کل کشور نداریم که جنگل هیرکانی را در مجموعه ۱۵۰۰ ماری در اختیار داریم.

میرمحمدی گفت: همه تلاش ما توسعه این‌مجموعه و فعال کردن آن برای آیندگان و حفظ میراث جنگل های هیرکانی است.

* گردآوری گونه های نادر و در حال انقراض در جنگل آموزشی هیرکانی دودانگه ساری

علی خضری فعال محیط زیست هم در سخنانی اظهار کرد: این مجموعه گردآوری شده از جنگل های هیرکانی در قالب ۱۵۰۰ متر در واقع مجموعه آموزشی است که گونه های نادر و رو به انقراض گردآوری شده و در صورت انقراض احتمالی، میتوان نمونه آن را داشت و در واقع باغ آموزشی برای دبیرستان تا دانشگاه است.
وی افزود: اولین باغ در آموزش و پرورش است که ۸۸ گونه نادر کاشته شد و براساس شرایط ارتفاعی کاشته شد و ۹۰ درصد گونه ها تهیه شده و مابقی هم در دست انجام است.

خضری با بیان اینکه یکی از کارهای خوب برای نذر درگذشتگان کاشت و نگهداری درخت و حتی آبیاری درختان است، یادآور شد: برای بچه های تازه بدنیا آمده هم دخت بکاریم و نهادینه کردن کاشت درخت در مدارس هم موجب حفظ و نگهداری درخت می شود.

* جامعه فرهنگ درختکاری و توسعه آن در بین اقشار مختلف مردم است

بخشدار دودانگه هم در سخنانی با اشاره به اهمیت وجود درختان و
جنگل های هیرکانی گفت:
۱۵ اسفند روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و درختکاری را پیش رو داریم و در این هفته درختان بسیاری کاشته شده که بیانگر اهتمام به کاشت درخت در این منطقه استدو جامعه فرهنگ درختکاری و توسعه آن در بین اقشار مختلف مردم است و آموزشوپرورشنقش بسزایی در این مهم دارد.
حسن رستمی افزود: از نام درخت ۲۷ مرتبه در قران‌نام برده شده و دین مبین
اسلام اهمیت فراوانی برای درختکاری قائل است و در منابع روایی اسلام، قطع درختان به‌شدت منع شده است.

وی گفت: از درختان به عنوان فرشتگان سکوت نام برده شده که قطع درخت به مشابه شکستن بال فرشتگان در اسلام نام برده و از ان‌منع شده است.
رستمی گفت: جنگل به عنوان ارزشمندترین نوع پوشش گیاهی دارای نقش بسیار مؤثر در تعادل طبیعت دارد. به این صورت که آن را ریه های زمین دانسته اند و هوای سالم و مطبوع را برای زمین فراهم می سازد و خاک و آب را نیز پایدار می‌کند و درختان دارای فواید بسیاری است که یکی از مهمترین آن جلوگیری از فرسایش خاک است که باید در نگهداری جنگل و درختان بیش از پیش تلاش و فرهنگ سازی شود.