حذف مالیات بر سیگار به ‌سلامت جامعه ضربه می‌زند

رییس جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم با اشاره به فتوای برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص مصرف دخانیات، گفت: تعدادی از مراجع عظام تقلید مصرف دخانیات را تحریم کرده‌اند و ما با مصوبه حذف مالیات بر سیگار به جان مردم و سلامت آن‌ها لطمه وارد می‌شود.

به گزارش عصر بانوان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ سید حسن عادلی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد حذف مالیات بر سیگار افزود: این مصوبه‌ای است که همه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت کشور را به تعجب واداشته و متاثر کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از مصرف سیگار موضوع عوارض است که متاسفانه در این مصوبه حذف ‌شده‌است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش مصرف دخانیات و سیگار کمک کند، عوارض بر آن‌هاست، به‌خصوص عوارض بر مصرف خرده‌فروشی دخانیات که باید اجرایی شود.

عادلی با اشاره به تاکیدات سازمان جهانی بهداشت، گفت: این سازمان در قالب ۶ راهکار، کاهش مصرف دخانیات در کل دنیا را پیشنهاد داده و کنوانسیونی نیز برای این امر تشکیل شده که ایران عضو آن است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما این است که اقداماتی انجام دهیم که مصرف دخانیات کم شود تا منجر به حفظ سلامت مردم شده و سلامت جامعه به خطر نیفتد.

وی با اشاره به عوارض دخانیات بر بدن، گفت: می‌دانیم که دخانیات درایجاد و تشدید ۶ بیماری از ۸ بیماری شایع که منجر به مرگ می‌شود، نقش مهم دارد و عاملی است که اگر کنترل شود، موجب کنترل مرگ‌ومیرها خواهد شد.

رییس سازمان نظام پزشکی قم با بیان این‌که با کنترل مصرف دخانیات می‌توان از مرگ انسان‌ها جلوگیری کرد، گفت: با این مصوبه سیگار به‌راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و قشر ضعیف جامعه که باید مواد اصلی سبد خانوار آن‌ها ارزان باشد، سیگار ارزان را به همراه خواهند داشت.

وی با اشاره به آرامش هیجانی مصرف دخانیات از جمله سیگار، گفت: این آرامش هیجانی ظاهری بوده اما در واقع دود ناشی از این سیگار به خود فرد و جامعه آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند.

وی گفت: ظاهر این است که شما جنس ارزان می‌دهید، اما در باطن در حال ضربه زدن به ‌سلامت جامعه و برخلاف عقل و منطق و احتمالا شرع است.

عادلی بابیان اینکه ما باید دسترسی به سیگار و دخانیات را باید برای مردم کم کنیم، گفت: این امر به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان باید مدنظر باشد چراکه مصرف سیگار به دبیرستانی‌ها رسیده‌است.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند که این مصوبه به افرادی که سیگاری نیستند نیز آسیب می‌زند، چرا که با این مصوبه مصرف سیگار افزایش پیدا کرده و نتیجه آن این می‌شود که افراد غیرسیگاری نیز بیشتر در معرض دود سیگار خواهند بود.

وی گفت: همه ما می‌دانیم که دریچه ورود به اعتیاد سیگار است و در مطالعات جهانی هم ثابت‌ شده است و ازاین‌رو از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم که این مصوبه را اصلاح و یا شورای نگهبان مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کند تا یک جامعه سالم و پویا داشته باشیم.

عادلی با اشاره به طرح «قم؛ شهر مقدس بدون دخانیات»، گفت: در قم دولت جمهوری اسلامی تعهد کرده که این شهر را به‌عنوان شهر مقدس بدون دخانیات معرفی کند و از این‌رو نیازمند زیرساخت‌های لازم هستیم که با اصلاح مصوبه حذف مالیات بر سیگار می‌توان در مسیر تحقق این تعهد قرار گرفت.